Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Tilbake til hverdagskaoset

Like fort som ferien kom er ferien over når jeg mandag morgen befinner meg med kaffekoppen og sekken tilbake i hverdagskaoset på høgskolen. Jeg smiler litt oppgitt for alt er så velkjent så velkjent og det gjør godt å være i samme båt som mine medstudenter som jeg har savnet i ferien. Mange av dem kjenner jeg ikke engang så godt, men likevel så har jeg savnet dem. Hun fra Vestlandet, han med den hvite kaffekoppen, han som alltid sier “hei”, hun som har barn i samme barnehage som meg, han som snakker et annet språk, hun med den lille hunden og alle de blide sommerfriske ansiktene som rommer setene i sal 1042. Jeg savner de som ikke kom tilbake.

Tilbake til hverdagskaoset på høgskolen som setter startskuddet for et nytt og spennende år der alle snakker i munnen på hverandre der vi sitter på benken i sola med sommerferieminner i bakhodet og mange nye forventninger i ermet. Vi er spente. Jeg er spent.

“HIFM”. En intern spøk som gjør at vi ler høyt, jeg og hun som sitter bak meg, vi ler og smiler. Det er så godt å komme tilbake til det velkjente for jeg husker følelsen av ørner som slo kollbøtter i magen i fjor på denne tiden. Ørnene er borte og har blitt erstattet med små sommerfugler, nye notatbøker og kjente fjes. Det føles trygt. Jeg tror dette blir et bra år. Jeg vet at det blir et bra år. Et år som begynner med 17 uker der vi skal slippes løs blant befolkningen for å omsette teori til praksis, for å kjenne igjen teorien i praksisen, kjenne på holdninger, møte oss selv i døra og for å åpne nye dører vi kanskje ikke engang ante eksisterte. Men det aller viktigste kommer først: Å hente henne jeg savner aller mest tidlig i barnehagen for å kose oss i sola på den første dagen tilbake i hverdagskaoset.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

