Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Gjensyn med høst

Vi sier hadet på den store parkeringsplassen med klump i magen og blanke øyne. Jeg vil ikke si hadet for når man sier hade så betyr det at folk skal dra og jeg liker ikke når folk drar. Jeg svelger, vinker og går uten å snu meg tilbake. Jeg håper vi sees igjen. Snart.

Høsten kommer med sol og klar luft. Det gjør meg oppstemt. Det er nesten så jeg glemmer den begredelige sommeren vi har hatt når jeg åpner dører og vinduer for å lufte høsten inn med høy musikk og ny energi i takt med bilene som kommer med store tilhengere som skal fylle alle rommene som har stått tom bak låste dører i sommer. Nå skal rommene fylles med nye stemmer og nye lukter slik jeg fylte mine rom i fjor høst. Det var sol og klar luft på den tiden også.

Jeg tenker på hun som ikke kom hjem. Det skjærer meg i hjertet som om noen har lagt sjelen min på bordet og åpnet den opp. 21 gram med sjel som et åpent sår. Jeg kjenner på følelsen at jeg også er en mamma. Da jeg ble mamma utviklet jeg ikke automatisk noe “jeg-elsker-å-bytte-bleier-og-å-vaske-gulpekluter-og-melkesøl-gen”, men jeg utviklet et nytt gen som gir smerter i sjela når andres barn har det vondt eller blir borte. Jeg lukker døra mens jeg håper at hun som ikke kom hjem også snart kan lukke døren bak seg i sitt lune og trygge hjem. Der hun hører hjemme.

Høsten kommer alltid med mange nye tanker og den kalde, og klare, luften gjør det enklere å sortere når høsten setter startskudd for et nytt år med en ny hverdag. Jeg tenker på hun som reiste og på hun som ikke kom hjem. Jeg håper vi ser dem begge igjen snart for ingenting er vondere å svelge enn savn og uvisshet.
Med ulltøy, katten og kaffen setter jeg meg en stille stund på trappa.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

