Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Å være småbarnsmamma er fabuløst glamourøst

Etter å ha besøkt arbeidsplassen der jeg skal tilbringe 17 uker i praksis er jeg oppstemt og ivrig etter å begynne. Jeg gleder meg til skolestart igjen, til å treffe de andre i klassen, til å komme i gjenge igjen der dagsrytmen følger normalen, til å lære mye nytt i praksis og til kanskje å få brukt noe av det jeg allerede har lært. Jeg gleder meg stort og over en kaffekopp vel hjemme i stua finner jeg frem en blank notisbok, praksisbøkene jeg bestilte i vår, penn og klokken som viser at det er dags for å hente i barnehagen så jeg rydder alt bort igjen, men gleder meg fortsatt. Det skal bli et spennende år, tenker jeg, i den blå kula som suser oppover bakkene.

Det er lørdag og klokka er knapt 05 når vi spiser frokost i pysjamas og ser Ole Brumm på dvd. Livet som småbarnsmamma er fabuløst glamourøst der jeg tørker gørr ut av øyenkroken mens Brumm synger om mer honning. Hun ler høyt. Jeg gjesper og når klokka så vidt har passert 08 er vi på plass på Lathari der jeg halvdøser i sola mens hun leker i sanda. Livet som småbarnsmamma er så visst ikke bare kaffe latte, rosa pikerom, cupcakes med hjerter på, snille barn, snill mamma og bare glede i rene og pene klær. Det er også en sommer der man står opp kl.05 syv dager i uka, trass, bleieslutt, middagsnekt, å lese den samme boken om og om igjen helt til du siterer hele boken ufrivillig i søvne, melkesøl, rot og andre godsaker som gjør at det å halvdøse på Lathari før måsen har stått opp er en pause i sola. En kjærkommen pause i sola og når hun ler høyt av en humle i gresser smelter hjertet mitt og jeg glemmer, for en stund, at jeg savner det å kunne gå på do i fred og sove lenge minst en dag i uka.

foto: Vinterverket

Jeg gleder meg til skolestart og når vi kommer hjem har vi vært våken i 8 timer så hun får sove litt mens jeg gjør et nytt forsøk på praksisbøkene. Jeg er trøtt. Så trøtt. Jeg rydder dem bort og nøyer meg med å betale semesteravgiften, kjøpe en fancy kopp fra Bodum og en ny veske som jeg kan ha den fancy koppen i. Selv om småbarnsmamma-livet ikke er så fabuløst glamourøst så kan studentlivet være det. Så sovner jeg.

4 responses to “Å være småbarnsmamma er fabuløst glamourøst

  1. hyggeligkaos 4. august 2012, kl. 19:15

    Håper då får et flott studieår etter mamma-sommeren!

  2. Casa Kaos 5. august 2012, kl. 11:52

    He he.Syns du ikke småbarnslivet er helt fantastisk rosenrødt glamorøst altså?

Legg igjen en kommentar

