Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Bygdeblogging om tungrodd mat og slikt

Samme dagen som jeg slukøret oppdager at badevekten er ødelagt når den viser 4 kilo mer enn den viste i juni blir jeg nominert til å delta i kåringen om å bli årets bygdeblogger og livet er igjen avbalansert komplett.

foto: Vinterverket

Jeg er herved ingen mammablogger, men en rund og god bygdeblogger og jeg lurer på hva som forventes av en velrenommert bygdeblogger. Ja, for man er vel velrenommert når man er med i kåringer og slikt? Jeg tror det og funderer litt på dette med bygda og bygdelivet, sauer, bygdefester, kyr og det hippeste innen kosthold og slanking: Tungrodd mat. Tungrodd mat er også hipt på bygda der man ror både lengre og langt for å få tak i maten som skal inntas senere samme dag. Det er slankende og muskelbyggende dette med å ro etter egen mat. Enkelte byfolk tror at det heter tunggrodd mat og så ler vi bygdefolket når byfolket sår poteter i asfalten. Mulig det også er slankende, men det får en urbanist påta seg ansvaret for å blogge om. Jeg har nok med å blogge om bygdelivet fra nederst i en av de større byene i Finnmark, men ettersom jeg er en innbarka bygdejente fra Ofoten og når alt nord for Trondheim er bygda uansett så går jeg klar av semantikk og slikt snikk snakk som vi på bygda ikke bryr oss nevneverdig om når vi får dagene til å gå med kaffedrikking, skravling og den evige jakten etter en badevekt som virker som den skal.

Jeg, en bygdeblogger. Det er stas. Og om jeg vinner skal lillebror bli rosablogger, eller orangeblogger alt ettersom hvor mye vi klarer å tylle i ham av betakaroten. Gulrøtter, som vi kaller det på bygda. Vi liker å holde det enkelt her ute på landet.

7 responses to “Bygdeblogging om tungrodd mat og slikt

  1. Liv-Inger Resvoll (@livinger) 30. juli 2012, kl. 20:27

    Hahaha, hva skulle vi gjort uten kategorier på bloggene våre? Ingen hadde jo visst hva de skulle blogge om?! Nå er jo du hjulpet godt på vei i din fremtidige bloggkarriere. Din vei er staket ut for deg liksom! Jeg derimot? Som er oppvokst på bygda, men nå byjente (eller enkelte vi si jeg fortsatt bor på landet siden det tar 15 minutter å kjøre til sentrum).

    Lykke til i kåringen! 🙂

    • ca.strømsnes 30. juli 2012, kl. 20:33

      Det er viktig med kategorier så man vet hva man kan forvente og for å unngå totalt anarki. Det skulle tatt seg nydelig ut 😉

      Men helt helt ærlig så føler jeg meg hjemme i bygde-kategorien. Morsomt å bli nominert 🙂

      Håpe du finner din nisje, kanskje som kombinertblogger? 🙂

  2. Lammelåret 30. juli 2012, kl. 20:51

    Gratulerer med nominasjon!
    Dermed er du den andre bygdebloggeren jeg kjenner, jeg bør vel sjekke ut om det er flere kjentsfolk der. Kanskje treffer jeg på naboen?

    Lykke til med det som trengs.

  3. Pingback: Vinglepetrine mammablogger « Vinterverket

  4. Pingback: Mammablogg og oppdagelsen av Melissa Etheridge « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

