Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mulig jeg er gal, men jeg vet om noen som er enda galere

“Den tidligere sjefen for Rikskrim, legendariske Lars Martin Johansson, har pensjonert seg. Han lever et stille liv på landet, et liv langt fra…..” Jeg befinner med på baksiden av “Den døende detektiv” ved bokreolen på postkontoret med lappen som sier at det er to nummer før min tur når jeg stopper opp midt i setningen.
“Katten? Den tror jeg nesten vi bare skal avlive. Jeg er forresten blitt så allergisk, vet du”. Jeg stopper opp og smuglytter på damene som sitter på benken. De snakker om ferieplaner og jeg tenker at det er mystisk det der med at når ferieplanene skal legges og ingen kan passe katten så popper allergien opp som troll i eske. Juni og juli er visstnok høysesong for å bli allergisk mot dyr. “Allergi. Huff, det er kjedelige saker. Mannen min ble allergisk i fjor sommer så da tok vi hunden”. Den andre damen nikker medfølende. Hun skjønner dette med ferie, dyr og allergi. Jeg trekker pusten, legger fra meg boken og øver på ordene inni meg, men så plinger mitt nummer opp på tavla og tiden er ute. Jeg er neste i køen for å hente pakke så jeg passerer stilletiende damene på benken og biter ordene i meg.

foto: Vinterverket

Jeg lurer litt på hvordan det egentlig står til med hukommelsen til alle dem som tenker at det å få seg katt til jul eller hund til påske er en god idè helt frem til feriepengene kommer og man kan få billige turer til Kreta når det regner i gamlelandet og ungene krangler som verst. Husker de ikke avisene fra i fjor? Husker de ikke historiene, de hjerteskjærende historiene, om kattene som ble satt ut for å klare seg selv, hunder som ble innelåst i biler på flyplasser eller satt ut på en trang veranda utenfor en blokkleilighet, friske dyr som ble avlivet, dyrebeskyttelsen som ble oversvømt av dyr som man ikke kunne ha på grunn av plutselige allergier, katter i søppelposer langs en eller annen riksvei og kaniner som gikk for lut og kaldt vann mens resten av familien slikket is og sol i sydligere strøk eller fra bryggekanten på Sørlandet. År etter år etter år kan vi lese disse historiene når sommeren kommer og har passert. Hvert år blir dyr belemret med ubrukelige eiere som synes det er så stas med en kattunge helt til sommeren kommer, kattungen har blitt større og det er ingen som kan passe den.

Et dyr er ingen leke. Det er ikke noe man skaffer seg fordi man har sluppet opp for bursdagsgaveidèer til poden eller noe man får fordi man kjeder seg i høstferien mens alle andre er på hytta. Et dyr er et ansvar vi frivillig påtar oss, et ansvar vi bør ha tenkt nøye igjennom, og et dyr er et levende vesen som kan leve i mange, mange, år. En katt kan bli opptil 20 år og bør ha mange gode sommerferier i et trygt miljø. En hund bør få kunne overleve sommerferien og en kanin skal ikke møte ferien i en søppelpose langs E6. Dette er ting enkelte tilsynelatende glemmer av for det er jo så lett å bare kvitte seg med dyret når det ikke passer. Jeg gremmes! Jeg virkelig gremmes over måten enkelte behandler dyrene sine på!

Med boka om “Den døende detektiven” og en fersk pakke fra Polarn O Pyret under armen passerer jeg igjen damene på benken. Det er stille i gangene på kjøpesenteret. Byen har ikke våknet enda og når jeg kommer til døra snur jeg brått. “Jeg tror ikke du har allergi. Ta vare på katten din du!”, sier jeg til damen på benken når jeg for andre gang på samme morgen befinner meg inne på postkontoret. De ser på meg med store øyne og så snur jeg på hælen mens jeg kan høre at de hvisker til hverandre at jeg må nok være gal. Mulig at jeg er det, men jeg vet om noen som er enda galere. Det er de som ikke tar vare på dyrene sine, også når det er sommerferie.

foto: Vinterverket

5 responses to “Mulig jeg er gal, men jeg vet om noen som er enda galere

  1. HanneM 26. juni 2012, kl. 17:48

    Jeg syns du var tøff som turde å si fra! Har man kjæledyr, så får man også ta ansvar for dem. Vi har en katt som vi har hatt i litt over et år. Han skal være hos «bestemor», der får han godt stell, med fisk på menyen hver dag, mens vi er på ferie. (Vel å merke hvis ikke flygelederne setter en stopper for ferieplanene våre, de er ikke våre favoritter for tida, for å si det sånn.)

    • ca.strømsnes 27. juni 2012, kl. 20:52

      Så bra 🙂

      Vi skal også reise bort og hyrer inn en snill nabo som «kattevakt» for Herr Mons som snart blir 8 år.

      Lykke til med flygelederne og forhåpentligvis god ferie :)!

  2. Lillian 26. juni 2012, kl. 20:34

    Veldig bra! Noen må si fra.

  3. Hilde Herigstad 8. juli 2012, kl. 22:10

    Jeg har lyst til å si at jeg elsker deg for at du sa i fra, men jeg skal ikke være helt gal, så jeg sier heller at jeg beundrer deg! Vi har 2 katter og en kanin, snart sågar en hest, og alle blir vel tatt vare på mens vi er på ferie, vi er da mennesker, ikke udyr som tror at et liv er så lite verdt at det kan taes for vår skyld. Vi drar heller på kortere ferier, slik at vi kan være hjemme sammen med dyrene og nyte de lange fridagene sammen med dem, fordi vi er en familie, vi på to og fire bein! 🙂
    God sommer til deg og dine!
    Klem

Legg igjen en kommentar

