Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

På skakke

Om ikke mange timene er det eksamen. Tanken burde skremme med fra sans og samling, men jeg er mer opptatt av bildet som henger skjevt på veggen. Det henger rett når jeg legger hodet på skakke, men etter en tid så får jeg vondt i nakken og må rette meg opp igjen bare for å oppdage at bildet henger skjevt noe som irriterer meg grenseløst og med ett føler jeg meg som han som måtte holde fast i bordet så bordet ikke skulle begynne å gråte i takt med åndsmennesket så jeg legger hodet på skakke igjen for å rette opp bildet mens jeg innser at dette er en håpløs og egentlig ganske så trist oppgave. Jeg bestemmer meg for å heller rydde i boden mens tankene arkiverer seg selv i store kartotek med fargerike lapper på med store bokstaver. En farge for hvert tema og en lapp for hver bolk. Jeg er så absolutt ikke i rute og det som skremmer meg mest er at det egentlig ikke skremmer meg så mye. Jeg er fullstendig overmannet. Utmanøvrert og overmannet så jeg tar posen med utgåtte bøker med meg ut i sola for å donere de bort til gjenlesing av nye og friske øyne. Mine har ikke rom for mere.

Når jeg kommer hjem henger bildet fortsatt skjevt og med mai snart utgått på dato innser jeg at slaget er tapt.

foto: Vinterverket

2 responses to “På skakke

  1. Lammelåret 1. juni 2012, kl. 10:34

    Jeg klarer ikke overse at du har hatt eksamen: Hvordan har det gått?

Legg igjen en kommentar

