Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Fra januar til mai

Januar 2012:

Sirlig skriver jeg navnet mitt på den nyinnkjøpte skriveboken med blanke ark og nytt pågangsmot. “I år skal jeg være flink og strukturert”, sier jeg høy til meg selv mens jeg tar frem pensumlisten og lager fine leseplaner som jeg printer ut og setter i den nye permen som kommer i samme farge som skriveboken. Alt er på stell når jeg planlegger det nye semesteret med struktur, disiplin og langsiktig tenkning der det ikke skal være rom for “i siste liten” og når, ikke hvis, men når jeg følger planen slik jeg selvfølgelig skal så trenger jeg ikke “i siste liten” mer. Jeg smiler og gleder meg til mitt nye liv som flink og strukturert student der skippertaksmetoden er byttet ut med å jobbe jevnt og trutt med selvdisiplin og gode rutiner. Rutiner er bra så jeg skriver “rutiner” øverst på arket.

Lese jevnt og trutt, lese litt hver dag, forberede meg til timene, ikke komme på etterskudd, lese på skolen når vi har studiedag, ikke tulle, ta notater til hver forelesing, gjøre notater under hver forelesing, ikke dille, ikke fjase på internett, legge meg tidlig og spise sunt.

Jeg setter arkene inn først i permen som en daglig påminnelse. Dette kommer til å bli et godt semester.

foto: Vinterverket

Mai 2012:

Pensumlisten! Hvor er pensumlisten?? Jeg kjenner panikken stige når det kun er 14 dager igjen til eksamen og jeg er langt på etterskudd med det meste når jeg ikke finner pensumlisten så jeg vet hvor jeg skal begynne. Hadde det ikke vært for i siste liten så hadde jeg ikke fått gjort noe som helst, tenker jeg mens jeg står med hodet oppi en eske med bøker med stive permer som aldri har vært brettet opp og ut i dagslys før. Hvor skal jeg begynne? Kanskje best å begynne med å roe nervene så jeg koker litt kaffe og tar en pause før jeg igjen tar et dypdykk med kjentmannsprøven i esken der jeg finner permen. O`store jubel! Permen! Den hadde jeg glemt av. Jeg burde seriøst ha planlagt å bli mer strukturert i dette semesteret. Kanskje jeg skulle ha skrevet noen lister slik at jeg kunne hatt bedre rutiner, tenker jeg mens jeg tar med meg permen inn til kaffekoppen i håp om at pensumlisten ligger gjemt bak ringene et sted.

«Rutiner: Lese jevnt og trutt, lese litt hver dag, forberede meg til timene, ikke komme på etterskudd, lese på skolen når vi har studiedag, ikke tulle, ta notater til hver forelesing, gjøre notater under hver forelesing, ikke dille, ikke fjase på internett, legge meg tidlig og spise sunt»

Jeg kjenner at jeg rødmer mens jeg sakte dør litt innvendig av skam. Hurtig river jeg av et nytt ark og skriver med store bokstaver: “HUSK RUTINENE”. Så henger jeg lappen opp på kjøleskapet som mitt nye kjøleskapsdikt som i neste semester skal få vokse seg til en flott og vakker sonette med velformulerte endinger og utslitte permer i takt med struktur og rutiner. Neste semester. Det er alltid det beste.

One response to “Fra januar til mai

  1. Marte Frimand-Anda 21. mai 2012, kl. 19:22

    Ha ha. Herlig!
    Kjenner meg dessverre altfor godt igjen…
    🙂

Legg igjen en kommentar

