Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi er ferdig med abstinensene og vi takler skillet

Jeg kunne aldri vært prest av to årsaker. Det første er at jeg hater å tale høyt i forsamling. Jeg hater det mer enn allsang på grensen til trampeklapp og det andre er at jeg er ikke religiøs. Jeg har aldri vært det og jeg kommer aldri til å bli det selv om jeg ble innmeldt i denne foreningen som liten da jeg ikke kunne velge å bestemme selv hvorvidt jeg ville tro på Gud eller ikke. Jeg ble meldt inn, som seg hør og bør, og jeg sliter fortsatt med å få meldt meg ut.

I dag er jeg glad. Jeg er glad for at Norge omsider har valgt å ta et skritt nærmere det å skulle bli et moderne land når vi velger å avskaffe statskirken. Jeg tror innerst inne at de 7% som er aktive kirkegjengere også jubler for nå slipper de å måtte forholde seg til utidig innblanding fra slike som meg. Nå kan de helt og holdent bestemme selv, noe jeg mener er riktig for selv om jeg ikke er religiøs så mener jeg at det er opptil de som aktivt tilhører menigheten som bør få bestemme innhold og struktur. Vi andre kan selvsagt prøve å påvirke, men foreningen får ta sine egne avgjørelser etter sitt ståsted og sin tro.

Norge har siden 1948 hatt religionsfrihet selv om konseptet med barnedåp kan vitne om noe annet all den tid foreldre kan velge å melde inn sine barn i en religion uten samtykke. «De kan bare melde seg ut», sier de og takker pent for alle gavene. «Javel», sier jeg med mine fire utmeldingsforsøk i minne. Å tro at det er bare bare å melde seg ut av statskirken er som å kjøpe bikini i november og tro at det automatisk blir sommer av den grunn. Vi trenger ingen statsreligion. Ingen land trenger det. Vi trenger frihet og valgmuligheter. Reelle valgmuligheter og religion er en privat sak som bør drives på den private arena. Gjerne med offentlige debatter, men aldri med offentlig styring. Religion kan styres av de religiøse selv.

«Skal vi alle bli muslimer nå da?». Nei, vi skal ikke det. Det at vi velger å «forkaste» det ene er ikke ensbetydende med at vi må erstatte det med noe annet. Å ta bort statskirken er ikke som å slutte å røyke. De fleste sluttet for lenge siden, bortsett fra de 7% aktive og noen drop-in kunder som liker tradisjonen med dåp og giftemål, så vi trenger verken å snuse eller å bruke røykeplaster. Og er det slik at en religion trenger staten for å kunne forsvare sin eksistens og for å kunne overleve så er det kanskje ikke liv laga uansett. For vi er ferdig med abstinensene og vi takler skillet. Vi er glade. Jeg er glad. Jeg er glad på vegne av meg selv, på vegne av kirken og på vegne av Norge. Jeg er glad for at Grunnloven nå skal fortelle oss: «Denne Grundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne.»

Kristendom og statskirken vil alltid være kultur og en del av historien vår. Fortiden. Ikke fremtiden.

2 responses to “Vi er ferdig med abstinensene og vi takler skillet

  1. Ann-Kristin 15. mai 2012, kl. 13:40

    Hei igjen der Strømsnes…
    Noen ord fra meg her i USA…jeg har akkurat fått med meg at Kirke og Stat har tatt ut skilsmisse. Hurra!!!
    Men jeg blir litt «skepisk» etter å ha vært her i over 2 måneder og sett hvordan en stat uten statsreligion virker….her er det mye godt de «kristne» som setter agendaen. Og den er ikke bare god. Håper og krysser fingrene det ikke blir det samme vi får oppleve etter noen år i «frihet». Fundamentalisme er noe som griper om seg når mennesker mister rammene og tilhørigheten deres blir «truet»…det er alltid noen som vil slå «mynt» på situasjoner som dette. Håper vi klarer av den bøygen, for den vil komme, det er jeg sikker på.
    Ønsker deg lykke til med våren og eventuell eksamen….krysser fingrene for deg, – du er jenta jeg tror på.
    Hilsen
    Ann-Kristin

  2. mirapisani 21. mai 2012, kl. 08:56

    Det var en god tankevekker for meg. 🙂 Takk.

Legg igjen en kommentar

