Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Släpp fångarne loss: det är vår!

Når frigjøringsdagen kommer innser jeg at nok er nok og bestemmer meg for å fjerne hindringer, gitter og innesperret frihet hun i det siste har gjort alt for å komme fri av, noe som igjen har bevist at statistikken stemmer: De fleste ulykker skjer i hjemmet. Når et lite menneske jobber så hard for sin frihet så vet jeg å gi lønn for strevet. Hardt arbeid går ikke upåaktet hen i min bok.

foto: Vinterverket

Jeg leser i avisen om barn som mangler grenser og selv om jeg verken tror at noen fullt og helt praktiserer fri barneoppdragelse eller har en totalt grenseløs oppvekst så tror jeg at mange har få grenser og at grensene er plassert på feil sted.
Jeg tror på grenser. Jeg tror ikke på det å tvinge noen til å spise opp maten sin eller å praktisere det vi kalte for “skammekroken” da jeg gikk på skolen. Timeout heter det visst nå om dagen og skal visstnok være en naturlig konsekvens av å ha gjort noe galt. Man lærer visst mye av å stå i en skammekrok eller sitte på en stol i ett eller flere minutt for det sier tv-programmene fra utlandet og da er det nok riktig og rett. Jeg tenker at det er feil og at man vil lære svært lite av en slik konsekvens jeg vil anse som en straff som ikke har noe som helst sammenheng med forbrytelsen. Jeg liker best naturlige grenser, naturlige konsekvenser og frihet nok til å til slutt kunne bli et selvstendig menneske som er i stand til å ta selvstendige og fornuftige valg i livet. Og selv om samfunnet praktiserer “skammekrok” i form av fengsel for den som er voksen så skal det ligge ganske alvorlige forbrytelser til grunn. Å tegne på veggen er ikke nok for den type sanksjoner. Tegnestiftene forsvinner for en stund og det er ille nok, men man lærer av slikt og langt mer enn av å sitte på en stol i 2 minutt.

Grenser er fint, det er bra og det er nødvendig for faste og trygge rammer. Men i dag, på frigjøringsdagen, velger jeg å ta bort noen grenser som er til hinder for neste skritt i livet. Hun har jobbet hardt for den og får nå lønn for strevet. Nå er det min tur til å jobbe slik at hun kan forvalte sin nyvunnet frihet på best mulig måte.

Jeg tror på grenser, men i dag går vi for frihet.

foto: Vinterverket

2 responses to “Släpp fångarne loss: det är vår!

  1. susanneamalie 8. mai 2012, kl. 13:57

    Så bra skrevet! Æ bli helt gla! Naturlige grense e min greie åsså. Har aldri hatt husarrest eller timeout som ung, og føle mæ ikke ubalansert av mangel på grense. Grense kan settes på mange måta. Sjøl om æ kanskje helle litt mot timeout når ongan behøve å roe sæ litt ned, ta dæm bort fra situasjon før ting blir for kaotisk/innvikla for dæm å takle (min barnehageerfaring i det minste, når dæm krangle om samme leke, og ikke huske lenger korsen leke det dreie sæ om).

Legg igjen en kommentar

