Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kjøleskapdøden

Etter nesten en uke med appelsinvær og vår kommer det atter snø igjen med nullføre og det jeg håper er siste krampetrekning før våren for alvor setter inn med temperaturer som kun fører en vei: Mot sommer. Sommer er uten tvil en av de beste tingene jeg vet om, tenker jeg mens jeg installerer ny router slik at jeg også kan holde tritt med moderne teknologi med trådløst nettverk. Jeg elsker moderne ting og jeg hadde seriøst ikke overlevd på 50-tallet i en verden uten vaskemaskin, kjøleskap, fryseboks, internett, tv, kabel-tv, kaffetrakter og jeg anser det allerede som et lite tilbakeskritt at jeg nå lever uten oppvaskmaskin, men trådløst nett veier litt opp og når jeg omsider får det til å fungere sitter jubelen løst. Jeg er god! Jeg er sabla god. Så kjenner jeg lukten. Lukten og lyden.

Moderne installasjoner kommer ofte med uante overraskelser og det jeg trodde var en fantastisk oppfinnelse med et ultramoderne kjøleskap med en fryseboks som aviset seg selv når jeg åpner døren til boksen med is og vann som viser seg etter hvert å være en stykk kjøleskap som over natten har gått i sommermodus med varmt vann, varme vegger og med en lukt av daukjøtt som utover dagen har forplantet seg og forent seg med en mistenkelig ulyd. Her er det bare å redde det som reddes kan og klok av skade vurderer jeg ikke å reparere det selv for selv om jeg fortsatt er ganske høy på teknologi etter routerinnstallasjonen så vet jeg at selv i godvær er det fare for krasjlanding så jeg legger at som kan fryses i den store fryseboksen som fortsatt fungerer og så sjekker jeg gradestokken. Den viser god under null og mens jeg priser noen jeg ikke kjenner for at det fortsatt er mørkt ute på kveldene legger jeg melk, frukt, yoghurt, pålegg og det som hun som er minst kaller for ketchekup i små bokser som jeg i smug setter innerst på trappa.

foto: Vinterverket

Til naboene og andre forbipasserende: Vi leker ikke hyttetur eller «i gamle dager» når vi har maten i bokser på trappa. Kjøleskapet tok kvelden. Kort og brutalt. Så drar jeg ut kontakten og tenner et lys for kjøleskapdøden mens jeg synger i kor med Nina. “I need som fine wine and you, you need to be nicer”. Det var en fin begravelse og så håper jeg at naboene ikke tror at jeg er helt galen.

Legg igjen en kommentar

