Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Appelsinene fra Rema

Appelsinene fra Rema er det lille som skal til for å gjenopprette troen på at det faktisk finnes noe som er ekte og som virkelig er som det utgir seg for å være i jungelen av kjøtt som ikke er kjøtt, pupper som bare er saltvann og falske forhåpninger om at kanskje ting er som de er mens vi svever rundt som idealister før vi stuplander som realister i en dam av kjemisk fremstilt sukker som tidsfordriv for å ha noe å krangle om når ingen blir enige om hva som er farlig og hva som er bra. Det er da appelsinene fra Rema gir meg troen tilbake på at det fortsatt eksisterer ekte vare mens en fortsatt er en smule skuffet over at man kjekke mannen på nett i virkeligheten viste seg å være en kvisete tenåring som fortsatt bor hjemme på promperommet og at nabojenta med det utrolig flotte håret i all hemmelighet innrømmet at hun har kjøpt det på ebay og at håret egentlig tilhører en dame fra India. Så forteller hun om sjampo som ikke er sjampo og jeg lurer på om alt er juks. Er det ingenting lengre som er ekte og vil jeg være i stand til å kjenne det igjen?

Appelsinene fra Rema er store. Store, gule og de lukter Panama. Panama lukter egentlig som bananer, men i dag lukter det appelsiner under det skarpe lyset i den store butikken. Appelsiner. Jeg legger tre store i en pose, betaler og går smilende ut av butikken med hverdagslykke i den lille posen. Jeg har kjøpt noe jeg vet er ekte og selv om jeg ikke kjente det igjen så vet jeg hva jeg har fått for appelsinene fra Rema er merket med 100%. Slik har det blitt. Og så lurer jeg litt på hva som var i appelsinene før. Ja, før de ble merket med 100% appelsin.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

