Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ordenspolitiet i den gode verden

“Nei, mamma! Ikke tulle! Spise pent”. I mitt eget hjem er jeg underlagt et strengt regime fra det nyopprettede ordenspolitiet som ser til at jeg sitter pent, ikke tuller, spiser opp maten, ikke søler, ikke synger i bilen og at jeg ikke bruker mer papir enn det som akkurat er nødvendig til formålet. Her er det ikke noe slinger i valsen og ting skal være på stell når hun ser lenge på meg og sier at jeg må ringe onkel Ulf når jeg svetter og sliter med å henge opp de nye persiennene. Ordenspolitiet har alltid gode løsninger på lager, streng og rettferdig, med en sans for orden og at ting skal være på stell. “Mamma! Ikke tøyse og tulle. Ikke lov”. Så sitter vi pent på stolene og spiser opp maten slik loven sier. Det er fint å ha en lov som vi kan følge og at ting er som de skal være, der de skal være: På plass.

Jeg tenker at jeg har gjort det riktig når hun skiller rett fra galt, når hun passer på og når hun med omsorg trøster bamsen som har falt ut av den lille rosa trevogna. “Går bra, går bra”, sier hun og klemmer bamsen mot det lille kinnet. Og det går bra for uansett så passer mamma på og det vet hun. Hun vet at mamma passer på og når mamma glemmer seg av så er ordenspolitiet på plass for å gjenopprette ro og orden i en verden der det ikke finnes ondskap. Det nærmeste vi kommer ondskap er når mamma innfører midlertidig rosinnekt og når den tilmålte tiden, pluss litt til, i badekaret er over. Hun kjenner ikke til ondskap og jeg skulle ønske at jeg kunne leve i hennes verden, om så bare for en liten stund.

“Mamma! Ikke tulle. Mamma sove senga!” Ordenspolitiet har talt når det er langt over sengetid. Jeg beundrer de nye fine persiennene og den hovne tommelen som lyser rødt etter en omgang med hammeren. «Å skru opp persienner med hammer er ikke en sport for pyser», sier jeg til katten, så slukker jeg lysene og gjør som jeg har fått beskjed om. For en liten stund lever jeg i hennes verden. Hun vil tidsnok komme til å leve i min og jeg vet at jeg må forberede henne på det, men ikke i dag. I dag er vi bare snille og gode i en snill og god verden. Det føles godt.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

