Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Som hund og katt

Med ett flyr det en blomsterpotte gjennom lufta. Jeg skvetter så jeg hopper, bikkja bjeffer og katten mjauer mens de raser rundt på gulvet etter hverandre til aloen av lyder og poter som spinner blomsterjord over det hele helt til det går nok en lysestake som tilslutter seg kaoset på gulvet. Hva har jeg gjort??

Det snør tett ute når jeg midt mellom NRK og TV2 går ut for å hente posten. Det er da jeg oppdager at hunden fortsatt lusker rundt her nede og når hun får øye på meg kommer hun ned mot stativet med de grønne kassene. Jeg vet hvem hun er og jeg tror at hun kjenner meg igjen for hun smyger seg inntil meg for vennlig klapp og kos. Jeg vet ikke hvem som eier henne og når jeg åpner døra smetter hun inn foran meg. Hun er kald så jeg lar henne bli og så ringer jeg politiet. Det er sikkert noen som savner henne.

Hun er slik en flott hund. Rolig og snill. De som eier henne må ha oppdratt henne godt, tenker jeg, og tilbyr henne litt vann og det er der i det øyeblikket tornadoen viser seg med all sin kraft med tenna i tapeten der han bykser frem med skarpe klør. Hunden bjeffer så taket nesten løfter seg, vannet spruter, og hun hopper opp i fanget mitt, jeg velter over og drar med meg et teppe over hodet som sitter fast og jeg kan langt inni ulla høre at de raser rundt utpå gulvet helt til hunden lander i fanget mitt igjen og tornadoen har stilnet i vinduskarmen. Katten Kamikaze-Kasper er ingenting å spøke med. Det har også Frk.Hund skjønt der hun ligger og skjelver på fanget mitt så jeg tar henne med ut en tur mens jeg håper at politiet snart vil ringe tilbake.

Ute snør det fortsatt og Frk.Hund, som jeg kaller henne siden hun mangler både navn og navneskilt, velger å tussle inn igjen sammen med meg. Hun drikker litt vann til stormen som har stilnet og så braker det løs igjen. Jeg hopper, katten freser, hunden bjeffer, blomsterpotten fyker, gardinene henger på halv åtte og jeg står på kjøkkengulvet og river meg i håret mens jeg stirrer på de to som duellerer rundt på gulver helt til Frk.Hund resignerer og gjemmer seg under ullteppet som fortsatt ligger i en bylt på gulvet. Katten, som nå er godt fornøyd over å ha vunnet så langt, ligger vakt og venter på fortsettelsen mens han roer ned halen som nesten like stor som katten selv. Er det i dag jeg skal dø av slag? Frk.Hund lurer seg ut fra under teppet og klamrer seg fast til foten min. Der blir hun og viker ikke en tomme mens Kamikaze-Kasper fornøyd sitter på kjøkkenbordet der han har full kontroll over situasjonen helt til han igjen blir til det han på sitt fornøyelig vis tror er en slagbjørn og så er det på`n igjen.

Det tar meg nesten en time å rydde opp etter urokråkene. “Det tar på å være glad i dyr”, sier jeg høyt til meg selv mens jeg vasker blomsterjord til orkideen som måtte bøte med livet i kampens hete. Så smiler jeg og er glad for at hun er hjemme igjen mens det fyker store snøfnugg forbi vinduene med vinden. Jeg er glad hun er hjemme igjen og jeg er glad jeg ikke har hund. Hvem kan ha hund når man har “bjørn” i hus? Jeg oppdager en flenge i gardinen. Sukk… Men hun var en riktig så flott hund. Verre er det med folkeskikken til katten 😉

foto: Vinterverket

One response to “Som hund og katt

  1. mormor 21. mars 2012, kl. 20:34

    Det kuler nok litt varm når slike «flaskekosthalekatter» leker slagbjørn.
    Ha en fin kveld 🙂

Legg igjen en kommentar

