Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kvinnedagen: Vi må løfte hverandre frem

På selveste kvinnedagen mottar jeg en gavepakke fra Lånekassen i form av 18 000,- mindre i gjeld pga. bestått eksamen. Jubel og glede! Så når verden smiler til meg og sola skinner henter jeg hun som er minst tidlig i barnehagen så vi kan feire Lånekassen, kvinnedagen og opptakten til Finnmarksløpet på en og samme dag pluss en del andre ting for det er alltid en god grunn til å feire med kake og selv om man ikke alltid trenger en grunn så har dagen gitt oss mange gode grunner til å feire og når vi i lyset av sola går over torget i takt med musikken som kommer ut av store høytalere med utsikt til nesten like store isskulpturer kjenner jeg at jeg er lykkelig. Jeg er lykkelig, jeg er fri, jeg kan gå hvor jeg vil, jeg kan si hva jeg vil, jeg kan stemme på hva jeg vil, jeg kan ta utdannelse og bli hva jeg vil (vel, nesten hva jeg vil. Dronning har jeg strøket av lista), jeg kan kjøre bil hvor jeg vil, jeg har tilgang på å spise hva jeg vil og jeg har frihet til å kunne være alene med mitt barn uten å motta en kollektiv straff. Med små hender i mine er jeg lykkelig i takt med den samiske musikken midt på det iskledde torget på en torsdags ettermiddag i sola.

foto: Vinterverket

Gro Harlem Bruntland sa en gang at hun aldri hadde blitt diskriminert, men da hun ble 15 skjønte hun at andre ble det og det var da hun ble feminist. Feminist. For meg er det å være en feminist det å løfte andre frem, ikke på bekostning av å trykke andre ned, men å løfte frem det gode, det bra, det flinke og de som trenger det. Det handler ikke om å hate menn eller ville trykke ned menn, men å løfte frem kvinner og sammen med Gro er jeg feminist ikke bare for meg selv, men for alle andre i verden som opplever å bli sett ned på, som blir diskriminert og som blir satt bakerst i køen.
Det sies at “kvinne er kvinne verst” og på kvinnedagen vil jeg si meg litt enig i det for hvem er det som snakker høyest om at karrierekvinnen ikke bryr seg om barna sine fordi hun jobber og at husmoren ikke eier ambisjoner fordi hun er hjemme? Jo, det er vi kvinner det. Vi tisker og hvisker mens vi peker på mulige silikonpupper og ler rått av den som stikker seg frem. “Hvem faen tror hun at hun er? Stikke seg frem på den måten! Eier hun ikke skam i livet?”. Vi er sjokkerte over at noen kan ha så tvilsom moral når hun har barn med to ulike fedre samtidig som vi nesten applauderer mannen i nabohuset for at han har samvær med sine tre barn med tre ulike mødre. “For en flott far”, sier vi og smiler. Kanskje vi burde bake ham en kake? “Tre barn. Stakkars mann” og så fortsetter vi å snakke om hun som har ungene i barnehagen fem dager i uka og om hun som ikke har noen mann. Vi skravler og sladrer helt til vi glemmer alt om feminisme og likestilling for vi tror at likestilling betyr at alle skal være like som oss og glemmer visa om “like muligheter og frie valg”. Når sluttet vi å like hverandre?

foto: Vinterverket

Det er fullt på nesten alle cafèene så vi tusler litt rundt på torget, kikker på folk, nyter sola og danser til musikken. “Spise hjemme?” Hun ser på meg og jeg nikker. “Ja, jeg tror vi må spise hjemme”, svarer jeg og så går vi for å finne bilen. Den første dagen av mange dager i sola er nesten over og når vi kommer hjem spiser vi ferdigmat og kake under en stor bukett med rosa tulipaner, kun fordi vi fortjener det. “Vi skal huske på å være mye snillere med andre jenter”, sier jeg til henne. Hun nikker og smiler. Vi er på god vei, tenker jeg. Vi er på god vei, men selv om mange mener at vi har kommet langt nok så har vi ikke det all den tid det fortsatt er mennesker der ute som opplever å bli diskriminert og som alltid opplever å komme til kort, men vi er på vei og forhåpentligvis den rette.

Gratulerer med dagen, alle jenter og kvinner! Ikke glem å være snille mot hverandre og å ha solidaritet med alle de som ikke har det som oss. Vi må aldri glemme!

6 responses to “Kvinnedagen: Vi må løfte hverandre frem

  1. Ann-Kristin 8. mars 2012, kl. 18:42

    Lykkelig kvinnedag til deg og henne som er så heldig å ha en mor som ser sammenhengene.
    Fortsett med å være frie og lykkelige under solen.
    Klem 🙂

  2. Ina Marita 8. mars 2012, kl. 22:14

    Gratuelrer med dagen – du er en super-kvinne!

  3. Jenny 9. mars 2012, kl. 06:16

    Gratulerer med eksamen! 🙂

    Fint innlegg. Ja, vi har mye frihet og goder i dette landet. Det er fint å huske det i blant. I tillegg ha solidaritet med de som ikke har det så bra. Det synes jeg du balanserer bra.

    • ca.strømsnes 9. mars 2012, kl. 10:20

      Takk takk og gratulerer med vel overstått 🙂

      Ja, det er lett å glemme det vi har og de som ikke har. Vi ER heldige for selv om det bare skulle mangle at vi alle har like rettigheter og plikter så er ikke alltid virkeligheten helt i samsvar og da må vi aldri stoppe opp med at «nok er nok» og at «ting har fått for langt» når det fortsatt er mange som ikke engang er halvveis til der vi er.

      God helg 🙂

Legg igjen en kommentar

