Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

En helt vanlig dag i «Miniverket»

“Tiger. Møtt tiger” Det er svaret jeg får når jeg spør henne hva hun har gjort i barnehagen. I går var det isbjørn, i dag er det tiger og jeg undres litt på hva de egentlig holder på med i barnehagen når hun forteller om at hun og tigeren var i den blå bilen sammen med bjørnen som sover og kua. Kua er viktig og kua er alltid med. Noen ganger er også elgen med, men ikke i dag. “Var ikke isbjørnen med?” “Nei”, sier hun. “Isbjørn hjemme og sove”. Hun nikker ettertenksomt og så sier hun at mammaen til Line også var med. Kanskje det var hun som kjørte bilen? “Tiger kjøre”, svarer hun og ler høyt. Åhh, dumme mamma! Klart det var tigeren som kjørte bilen. Hun ler igjen og så forteller hun at bilen kjørte høyt opp mot sola. Så høyt at de fikk sola i øynene og det var vondt. “Det kan jeg tenke meg”, svarer jeg og humrer for meg selv mens jeg ser for meg den blå bilen der tigeren er sjåfør og som kjører helt frem til sola.

“Mamma gjort?” Hun ser på meg med store øyne. Egentlig har jeg ikke gjort noe spesielt, bortsett fra å sose rundt, men jeg har jo også kjørt bil så jeg svarer at mamma også har kjørt bil i dag. Hun klapper og jubler! “Mæi kjøre bil. Mamma kjøre bil. Mamma kjøre bil uten tiger” og så ler vi begge to før hun fortsetter å fortelle om dagen sin som inneholder en historie om en måse i en båt med rosa genser.

foto: Vinterverket

4 responses to “En helt vanlig dag i «Miniverket»

  1. Ina Margrethe 6. mars 2012, kl. 17:35

    Åh, for en artig tekst. Fikk meg virkelig til å smile. 🙂

  2. Ina Marita 8. mars 2012, kl. 22:05

    Lenge siden jeg har tatt tiden til å lese blogger… men når jeg begynte å lese dette innlegget, skjønte jeg at dagen ikke er den samme uten dine innlegg!
    Det er så artig når de snakker og forteller rare historier. Jeg ler fortsatt hver gang jeg ser Kabelsatan på TV. 🙂

Legg igjen en kommentar

