Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

«Det står i avisen….»

Vår, trallalla vår, trallalla vår…. Kanskje i år?

Når man begynner å dra på årene, og da snakker jeg ikke som å bli verdensmester i årebæring eller å gjøre det stort i åresalg, men på de andre årene som til slutt ender opp med briller i tantesnor og grått hår, så blir man plutselig veldig opptatt av været og genet som finner det interessant å småsnakke om været er ferdigutviklet og i full blomst. Det samme kan man ikke si om været.

“Fint vær i hele Norge!» “Nå er våren kommet!” Avisene skriker mot meg med iver og lyst mens det fortsatt er halvmørkt foran gardinene som stenger ute lyset som vi så lenge har ventet på. Jeg gnur meg i øynene. Vår? “Våren er kommet!” roper avisen på nytt igjen. Jeg kjenner jeg blir helt ør mens jeg kjenner at fregnene formerer seg på nesa ved synet av sol, bare armer, krokus og hestehov med en smak av is og sko uten ullsokker i. Det er vår! Jubel og glede, “jordbær og solkrem here I come”, og så svarer jeg avisen med å trekke fra gardinene som premierer meg med tidenes største skuffelse.

foto: Vinterverket

At jeg aldri skal lære.
Vår betyr fortsatt fint vær og vår sørpå, dårlig vær og sludd nordpå. Dårlig vær og sludd er kanskje vår? Jeg kikker på orkideen som står avblomstret på kjøkkenbordet. Den minner så absolutt ingenting om ferske hestehover og krokus når fredagsskuffelsen er et faktum innhyllet i snø og sludd så langt øyet kan rekke så jeg drar gardinene igjen, finner frem den grønne tyllkjolen og så spiser vi pannekaker med jordbær til frokost under det skarpe lyset fra lampa i vinduskarmen. Det er snart vår og når jeg henter henne i barnehagen ler de av meg fordi jeg har sendt med solbriller i sekken hennes. “Det står i avisen at det er vår”, sier jeg. De ler og så rister de på hodet av kombinasjonen grønn tyllkjole og ullsokker i Nesnalobber.

Det blir snart vår. Tror jeg?

Legg igjen en kommentar

