Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ord fra ordnazisten

Mens jeg venter på inspirasjon og på at sola skal komme tilbake leser jeg nettdebatter og drikker kaffe sammen med katten, som jeg for øvrig mistenker for å ha ME. Jeg tror vi begge gleder oss til sol og lysere Finnmarksdager akkompagnert av Siri Nilsen.

Det finnes nesten ikke den ting som gjør meg mer amper og aggressiv som nettdebatter og det er ikke det begredelige innholdet som trykker på knappene som gir meg lyst til å spise mitt eget hår, men ord og setninger som: Sitvasjon, abonnemang, interisang, bil mekaniker, hvem jakke, honkle, i fjord, posetiv, deprisjon, beibi, bånd tvang, di, aldrig og for ikke å glemme den som alltid skal påpeke at andre er mindre intelligent og som selv klarer å skrive “intlligent”. Snakk om å møte seg selv i døra, eller “dørra” som mange skriver.

Jeg er en ordnazi. Det er det jeg er. Jeg har rett og slett store problemer med å ta folk seriøst når ordstrømmen drukner i et kaos av bokstaver som ikke finner sine rette plasser for å lage en viss mening som kan gi meg en oppfatning av det de forsøker å si mens jeg fortsatt irriterer meg over “angre frist på jakke som ble kjøpt i fjord” og “vanskeli prevansjon sitvasjon”. Jeg gremmes! Hva har skjedd med språket vårt? Er det virkelig så dårlig stelt med oss at vi ikke engang evner å skrive riktig på vårt eget morsmål?

“Dysleksi”, svarer du. Ifølge SSB har om lag 5% av befolkningen dysleksi og jeg nekter å tro at det er denne 5% som daglig henger på nettdebatter og som skriver omlag 70% av innleggene. Så jeg svarer: “Latskap”. Eller “lat skap”, som enkelte skriver. Jeg gremmes igjen og jeg tror neppe at den som har dysleksi synes det er særlig stas å bli puttet i samme bås som latskapens mestere. Så hvorfor er det så vanskelig for enkelte å skrive riktig? Jeg funderer og blar meg gjennom nok en innvadringsdebatt der det raljeres og ropes høyt om norsk kultur og om norske tradisjoner. Vel og bra det, men latteren sitter løst når over halvparten av de som roper høyest ikke engang kan skrive korrekt på det språket de tydelig verdsetter mest. “Ohh, the irony!”

Ingenting irriterer meg mer enn skrivefeil. Det er min bør og mitt lodd i livet.

foto: Vinterverket

11 responses to “Ord fra ordnazisten

  1. Ann-Kristin 17. januar 2012, kl. 13:36

    Takk igjen.. Du tilhører samme «menighet» som meg.:-)) Dette klemz og «og skriv som du snakker» driver meg til ytterligheter, – jeg slutter å lese det de skriver. Så mye for deres håp om å nå frem til et publikum. Jeg er sluttet å lese kommentarfeltene i avisene, jeg er sluttet å bry meg. Og hvorfor? Jo, nettopp fordi jeg må bakse meg forbi alt dette ortografiske vanviddet. Og for ikke å snakke om den klassifisering det er mellom de forskjellige debattantene, de vet neppe forskjell på EQ, SQ og IQ, men dog klarer de å stemple hverandre så ettertrykkelig at det smitter over på dem selv….vel…jeg har jo egentlig sluttet å bry meg, men ……

  2. villkatta 17. januar 2012, kl. 14:20

    Du er ikkje aleine om dette 😉

  3. Malin 17. januar 2012, kl. 17:03

    Latskap? Den har jeg aldri skjønt. At problemer med å skrive riktig kommer av latskap. Krever det mer å skrive positiv enn posetiv?

    Hilsen en som har slitt hele livet med å huske hvordan de forskjellige ordene skal skrives, som aldri riktig klarer å huske det, som alltid har blitt kalt lat og «slurvete» til tross for flere timer med øving hver eneste dag. Som syns det er frustrerende å bli kalt dum fordi stavingen ikke er på plass. Jeg har ikke dysleksi, jeg er ikke dum og jeg er ikke lat. Jeg har bare problemer med å huske hvordan ord skal staves.

  4. Lammelåret 17. januar 2012, kl. 19:12

    Skrivefeil er flaut, iallfall mine egne. Andres skrivefeil er enten morsomme eller oppdages ikke.

    Til tross for et verdenshav av kommentarer med skrivefeil her på bloggen din, synes jeg du holder deg temmelig saklig i møte med folket. Det er godt gjort til tider.

  5. lenayb 18. januar 2012, kl. 12:01

    Ååå! Jeg er så enig med deg i dette innlegget også! Nå skal jeg søren meg abonnere på bloggen din. 🙂

  6. språka 18. januar 2012, kl. 15:01

    Jeg har tenkt det samme når jeg leser debattinnlegg på nett og endt opp med å tenke at «heldigvis skriver de like tragisk som innholdet, det ville vært litt verre om de mente all møkka og samtidig skrev feilfritt». Jeg tenker språklig forfall. Bør jeg da tenke moralsk forfall? Jeg gjør det. OG-Malin, jeg snakker ikke om de som ikke husker at vel skrives med én l og nok med én k.

  7. Elin 20. januar 2012, kl. 10:14

    Jeg kunne ikke vært mer enig!

  8. Jenny 21. januar 2012, kl. 07:41

    Det er noen nettdebatter jeg bare ikke orker. Spesielt disse i avisene. De får meg til å klø meg så mye i hodet at jeg får riper. Spåk er en del av det. Meningene er den andre delen. Jeg blir skikkelig flau av sånt.

  9. mormor 21. januar 2012, kl. 13:33

    Noen trykker send, før de ser hva de har skrevet og noen kan rett og slett ikke skrive.
    Men jeg blir litt opphengt i form og ikke innhold, når stavefeil og orddeling tar overhånd.
    Slik er det bare.
    Noen ganger blir det til at jeg bare kutter fora og blogger, irritasjonen blir for stor 😦
    Og så smiler man blidt og nikker, når man finner velskrevne og rettskrevne kronikker, debatter og blogger.
    Ha en flott lørdag 🙂

  10. anastassia 21. januar 2012, kl. 15:46

    Takk for kommentaren du la igjen på bloggen min! 🙂 så klart er det respektløst gjort av mennesker å komme med en dum kommentar til en som faktisk har mistet et barn, men noen tenker jo virkelig ikke over hva dem gjør og hva det kan føre til.

  11. ca.strømsnes 24. januar 2012, kl. 18:43

    Ingenting gjør meg mer glad enn å høre at vi er flere i samme leir 😀

Legg igjen en kommentar

