Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kvinnebåser med Ottar og cupcakes

“Tipper du er medlem i “kvinne” gruppa Ottar”. Hvem da? Er det meg han mener? Jeg leser kommentaren en gang til, gnir meg litt i øynene, leser igjen og konkluderer med at, jo da, det er nok meg han sikter til. Jeg humrer litt og lurer på hvorfor han tipper det?

Det finnes to typer kvinner. Den ene typen er cupcakes-damene. Det er damer som utelukkende interesserer seg for baking, klær, interiør og andre husmor-ting. Cupcake-damen er hun som ikke jobber, men som bruker all sin tid på å bake store, og små, kaloribomber i ulike farger med strøssel på topp og når hun ikke baker så går hun amok med kredittkortet, som ikke er hennes, men mannens kredittkort ettersom hun selv ikke har tid til å jobbe, i butikker som Kremmerhuset og Søstrene Grene.
Cupcake-damen er hun som sverger til chabby chick og det er hvit stil for alle pengene. Hun stemmer ikke ved valg og hun er overhodet ikke interessert i politikk eller likestilling og slikt for så lenge prisen på glasur holder seg så er hun fornøyd. Cupcake-damen er hun som har stålkontroll på alt og det eneste som kan vippe en cupcake-dame av pinnen er når ting ikke matcher. Da ramler hele verden i grus, men hun henter seg fort inn igjen ved hjelp av favorittsysselen: Å bake cupcakes.

Den andre typen er Ottar-damene. Det er kvinner som hater menn og som ønsker at, det de definerer som, skikkelige mannfolk skal stå ved kjøkkenbenken og at de skal føde barn slik at de ikke springer rundt i gatene og finner på noe tull. Ethvert utsagn fra en Ottar-dame kan tolkes som et genuint hat mot mannen og at mannen skal plasseres der han hører hjemme: I grøftekanten sammen med annet grums. Mannens plass er nederst på rangstigen.
Ottar-damen er hun som overhodet ikke interesserer seg for sminke, hår, klær og interiør. Hun vasker håret med dusjsåpe, har bestemortruser, bruker fotformsko og har alltid på seg det obligatoriske lilla skjerfet. Lillaskjerf er det samme som rødstrømpe, sier Ottar-damen og så fortsetter hun å skrive på sitt brennende innlegg om menns ubruklighet. Ottar-kvinnen har også stålkontroll på alt og det eneste som kan vippe en Ottar-dame av pinnen er å be henne om å være forlover og å pålegge henne å bruke kjole. Ekteskap, kjole og barbering av legger er ikke noe for en Ottar-kvinne og du vil fort merke hennes vrede om du har frekkhetens nådegave til å spørre om noe slikt.

Det finnes bare to typer kvinner. Ingen utenfor og ingen imellom, ingen middelvei og ingen miks. Sånn sett så er vi ganske enkle. Eller?

58 responses to “Kvinnebåser med Ottar og cupcakes

  1. Linda C. Hagen 11. januar 2012, kl. 12:45

    Hehehe, nå måtte jeg le. Av disse to er nok jeg cup-cake-kvinnen, for jeg barberer leggene,er hjemme med barna, men jeg stemmer til valg, da, og baker mer brød enn cup-cakes. Så jeg passer kanskje ikke her heller ,hehe.
    Ja, vi er enkle:)

  2. Ege Denne 11. januar 2012, kl. 15:02

    Haha 🙂 og midt i mellom finnes det ett hav av ulike mennesker 😉

  3. Lammelåret 11. januar 2012, kl. 15:12

    Elsker denne bloggposten!

    Jeg er ottarkvinne hver 4.uke, da skifter nemlig leggene mine kjønn.

  4. Magne D. Antonsen 11. januar 2012, kl. 15:48

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  5. bjørn 11. januar 2012, kl. 15:54

    mens staten driver hemmelig forskning sikkert via et stort selskap der minst mulig individer er informert – sitter det norske politiet og ser på s.o.s rop og tror han er mentalt ustabil.
    agenter i Norge har fritt spillerom til å torturere hvem de vil mens den største avisen i landet er en sladreavis.

    takk for dette drittlandet

  6. vargas12 11. januar 2012, kl. 15:58

    Hei ca.strømsnes

    Faktum er at det er langt flere kvinne typer enn cup.cakes og «Ottar» medlemmer. Faktum er at de aller fleste av de er tøffere enn de fleste menn. De som ikke er det finner en av de tøffeste gutta å være sammen med.

    http://www.vargas12.com/2011/11/norske-kvinner-hamstrer-sexleketoy-mannen-utkonkurrert/

    Bra innlegg!

    Vargas

  7. bjørn 11. januar 2012, kl. 15:59

    tyttebærlia 14 og 16. 1405 Langhus er statelige ansatte som torturer folk.
    takk for at du er en av de som tror på høflige par med store hus bare fordi de ser vennlige ut.

    staten i Norge torturerer

    takk for dette drittlandet

  8. bjørn 11. januar 2012, kl. 16:02

    ingen tar frem en løgndetektor til en singel mann med knukket rygg og nav penger.

    det han vet er intet gull for staten. med en gang tortur blir kombinert med henting av informasjon er det en mental lidelse og ingen tror på individet som klager

    S.O.S

  9. bjørn 11. januar 2012, kl. 16:07

    slik går det når pst har en kvinnelig sjef.
    de ansatte har mistet hodet og følger etter en kvinne som er så sur og grinete at Breivik ikke blir oppdaget fordi hun vil nyte scenen der en intelligent nordmann for tatt igjen slik som hennes natur er.

    dette landet er et så skittent og stygt østblokkland med premieborgere som styrer så råttent og primitivt og selvfølgelig følger man etter usa.
    eller alle andre land.

    et liv kan ofres så lenge det står forskning eller hemmeligstemplet på arket.

    takk for at ingen bryr seg.
    et politi i Norge. anders breivik.

  10. bjørn 11. januar 2012, kl. 16:49

    til alle kriminelle

    i tyttebærlia 14 0g 16 på Langhus bor de verste pst/nav agenter som finnes.
    her tortureres vanlige folk med mengele metoden. ikke alle er likt av staten, og med et pilot eksperiment ble jeg offer.

  11. Silje 11. januar 2012, kl. 17:34

    Jeg er nok en «ottarcupcake» Jeg stemmer ved valg, liker intriør men shopper lite egentlig, jeg elsker å bake men jobber like mye som mannen min og har store planer om å dele foreldrepermisjonen når den tid kommer. Jeg barberer også leggene innimellom, så klarer ikke å plassere meg, kanskje jeg er en homofil mann i en kvinnekropp siden jeg liker husmor ting samtidig som jeg jobber på lik linje med mannen?!

    IKKE lett å være kvinne tydeligvis 😛

  12. Fru Engen 11. januar 2012, kl. 17:44

    Bra skrevet! Er 100% sikker på at jeg havner i cupcake-kategorien, selv om jeg hater kakebaking, kakedekorering, kaffeslabberas og shabby chic interiør. Jeg står heller på taket og legger takstein en kald januarnatt (true story, true story!) eller kobler på det elektriske anlegget i huset, men dette er det svært få andre damer som vil tro på. Lenge leve kategoriene og fordommene! 😛

  13. david 11. januar 2012, kl. 18:10

    de som simplifiserer et kjønn så mye, har mest sannsynlig et veldig simpelt sinn og derfor ville jeg ikke lagt så mye vekt på hva enn som kommer ut av kjeften på de tingene ;).

  14. Nikolai Hoftun 11. januar 2012, kl. 18:30

    Ottar er som SV som aldri har vært i regjering. Det er på tide FRP kommer i regjering også.
    Mens AP har all makt alltid, uansett.

  15. Marie Paulsen 11. januar 2012, kl. 20:32

    Det var jo en morsom generalisering av kvinner:-) Når noen slynger ut en karakteristikk sier det ofte mer om avsenderen enn om mottakeren. Noen mennesker lytter ikke når andre snakker, men har veldig sterke meninger selv, som de selvfølgelig mener andre burde få høre. «Å tenke først og snakke etterpå» er en oppskrift flere burde bake inn i oppførselen sin.

    • Håvard 12. januar 2012, kl. 12:15

      Delvis enig at slike karakteristikker sier en del om avsenderen, men som jeg skrev et annet sted i diskusjonen, så kommer nok disse to båsene fram på grunn av hvilke grupper av kvinner som er mest i media og roper høyest…

  16. Synline 11. januar 2012, kl. 21:40

    Alt føles mye tryggere når det kan plasseres i bås. Og jo færre båser å velge mellom, jo bedre er det. Fryktelig irriterende med slike individer som mener og gjør så mye forskjellig at de er håpløse å få plassert i båsen sin, ikke sant? 😉

    • ca.strømsnes 12. januar 2012, kl. 13:04

      Når båsmenneskene vingler så blir vi usikre og da er beste fremgangsmåte å arrestere dem og føre dem tilbake til båsen de hører hjemme i. «Ordnung muss sein». Ja! 😉

  17. Trond 11. januar 2012, kl. 22:33

    Miffins kan spises uten glasur.

  18. tuppelina 11. januar 2012, kl. 23:05

    må jo forstå at så enkle vesen som menn klarer ikke å putte oss inn i mer enn to kategorier…
    om de får vite om alle de forskjellige kategoriene de kunne puttet oss i så hadde det nok blitt overload og shutdown…

    er derfor jeg bare enkelt og greit elsker å varte opp en mann med hjemmebakst, nyvasket hus og søtt underdanig smil… for så å gi han beskjed om at ungene sover og jeg stikker på wacken festivalen (noe som er bare 203 dager til og jeg har verken billetter eller barnevakt 😦

    men jeg undres..hva kategori hadde jeg blitt plassert i om jeg faktisk gjorde det 🙂

  19. Cassandra 12. januar 2012, kl. 00:31

    Søtten, nå har jeg nettopp oppdaget at jeg faktisk må være en mann!
    Jeg passet nemlig ikke inn i kvennekategoriene.
    Uff, måtte du skrive sånt da 😆

  20. Tusse 12. januar 2012, kl. 00:36

    Så fint å være idiot

  21. Postulator 12. januar 2012, kl. 07:22

    Kvinner setter seg selv i bås ved å velge utdanning, yrke og eventuelt familieliv av egen fri vilje. Ingen setter dem i bås, men refererer kun til hva de gjør eller forventes å gjøre ut fra tradisjon eller den sammenheng de lever i. Ironisering over «påstått» egen smalsporethet blir omtrent som å spytte skrå i motvind.

    Hvis jeg hypotetisk sett skulle velge mellom en av de to kunstige stereotypene, ville jeg valgt ‘cupcake’. De virker i de minste feminine og mangler den utakknemlige arrogansen til den andre varianten.

    • ca.strømsnes 12. januar 2012, kl. 13:11

      Utakknemlig arroganse? Hvem mener du at vi skal være takknemlige overfor? Systemet som har gitt oss stemmerett, mulighet til å ta utdannelse og muligheten til å være et selvstendig individ på lik linje med mannen? Eller skal vi være takknemlige overfor arbeidsgivere som ansetter oss på tross av at vi er kvinner?
      Skal vi takke mannen fordi han «lar» oss slippe til eller skal vi takke hverandre?

      Hvem skal vi være takknemlige overfor? Og hvorfor skal ikke da mannen vise den samme takknemligheten som du mener at kvinner skal vise?

  22. villkatta 12. januar 2012, kl. 07:29

    No måtte eg le godt. Eg trur eg må vere mann 😉

  23. E. Xith 12. januar 2012, kl. 07:56

    Viktig å motsette seg å bli satt i bås, spesielt når det er veldig feil.

    Men vi har jo behov for arketyper for å forenkle og kunne snakke mere generelt om folk. De to arketypene du nevner er jo korrekte arketyper i så måte, men det er ikke riktig at det er bare disse arketypene man finner blant kvinner. Du har blant annet «Tårnfrid»-kategorien med kvinner som setter karriære foran alt. Og så har du arketyper som er mere kjønnsnøytrale, slik som sportsidioter. Arketypen «nerd» er jo oftest unge menn, men kvinner er jo representert også her.

    I dag tilhører forresten de fleste flere arketyper, og man kan faktisk leve på et så divergerende sett at man har en fot i to helt motsatte arketyper. Skomakeren er i dag ikke lenger ved sin lest… 🙂

    • chris the muss 12. januar 2012, kl. 08:08

      Problemet er ikke at det er for få båser, men at det er alt for mange valg.

      • E. Xith 12. januar 2012, kl. 09:45

        Vil vel aldri si at mange valgmuligheter er et problem. Et fritt, pluralt samfunn gjenkjennes av mange personlige valgmuligheter, i motsetning til et fascistisk, teokratisk eller kommunistisk samfunn hvor valgene er tatt på forhånd av en selverklært elite.
        Problemet med mange valgmuligheter er at det kan være vanskelig å orientere seg. Man må forenkle, og da har vi behov for arketyper. Vi forenkler vel på forskjellig måte alt etter hvilket utgangspunkt vi har. Arketyper kan for eksempel ha totalt forskjellig meningsinnhold blant de i SV og de i Frp.

        Mange kvinner reagerer på å bli satt i Ottar-bås dersom de uttaler noe som kan oppfattes mannskritisk. Uttalelsen gjør at de blir satt i en bås som har en lang rekke liknende meninger, som ikke nødvendigvis stemmer. På samme måte vil jo rasister og homofobe måtte påregne å bli satt i bås med Ku Klux Klan, nynazister etc. Innvandrere må regne med å bli satt i båser de ikke ønsker å tilhøre, f.eks. i jobbsøkersammenheng. Det er helt naturlig, men ikke alltid riktig.

        Vi setter i bås. Det må vi fortsette med for å takle hverdagen, men vi må også vite at våre forenklinger ikke er realitetene men mere som en strekmann-tegning for å klare hverdagen som er ganske komplisert. Derfor må vi bruke arketypene mot andre litt forsiktig… Ikke lett å få til. 🙂

  24. Håvard 12. januar 2012, kl. 12:05

    Jeg er enig i at kvinner nok blir satt mer i bås enn menn. Men er det egentlig så rart? For det virker på meg som at det ofte er ytterpunktene av kvinner som blogger, skriver innlegg og uttaler seg om ting i media.

    Se på de mest populære bloggene, de såkalte «rosabloggene». De er med på å skape en bås for kvinner, rett og slett fordi de får mye oppmerksomhet og de er en av to grupper som er mye i media. De fremstår ofte som litt blonde og dumme i disse bloggene, selv om det nok ikke er tilfelle i det virkelige liv. Veldig mye sminke, mote og stæsj, og veldig lite substans.

    Den andre «gruppen» kvinner som er mye framme i media er feministene, og det er ofte de mer radikale feministene som roper høyest og får oppmerksomhet. Dette skaper den andre båsen kvinner settes i. De radikale feministene mangle ofte evnen til å kommunisere på en «profesjonell» måte, det blir altså mye følelser og ideologi, og litt for lite gjennomtenkte utsagn. Derfra stammer nok mange av teoriene om mannehat. De radikale feministene setter gruppene menn og kvinner opp mot hverandre på en måte som ikke tjener kvinner i det lange løp (og det tror jeg de fleste kvinner forstår). Den store gruppen av feminister som er moderate og ønsker det beste for begge kjønn hører vi aldri noe til, for de lar de radikale styre dagsorden, noe alle taper på, selvsagt.

    De aller fleste kvinner befinner seg nok et sted i mellom de to ytterpunktene, men dem hører vi jo aldri noe til. De er ikke synlige i mediebildet og blir derfor «usynlige» i kampen om oppmerksomhet. Hadde «bredden» av kvinne stått fram og sagt sin mening ville nok båsene kvinner settes i sett helt anderledes ut.

    Mann 35

  25. Lykkelig :) 12. januar 2012, kl. 13:18

    Fint innlegg, men jeg synes din Ottar-beskrivelse mangler et vesentlig element:
    Hvis du mener at single norske menn, over 50, skal fratas alle muligheter til å finne kjærligheten i lender hvor alder, økonomisk status og utseende ikke spiller noen rolle; og du synes at han skal helst bare sitte hjemme og bli pumpa full av lykkepiller men han sakt men sikkert råtner opp. Da er du også en Ottar. (Dette øker Ottarandelen litt, skulle jeg tro)

  26. Ege Denne 12. januar 2012, kl. 14:47

    Jeg valgte å linke til dette innlegget, sammen med flere andre linker 😉

  27. Jenny 15. januar 2012, kl. 09:08

    Jeg synes jeg er ganske enkel, men jeg er ikke ottar eller cupkakedame. Jeg er bare meg,

  28. Pingback: Derfor blogger kvinner om trivialiteter | Frøken Makeløs

  29. gromykl 3. februar 2012, kl. 15:00

    Hehe – tenkte akkurat på det samme, med hensyn til de siste dagers feminist diskusjon at er man feminist er man automatisk en «Ottar dame» og takler ikke at kvinner ser bra ut/ kler av seg.

Legg igjen en kommentar

