Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Alt var mye bedre før

Man vet at man bor i et av verdens rikeste land når det blir storkrise på randen av sammenbrudd med store overskrifter og hjem i kaos fordi det ikke er nok smør. Galskap. Fullstendig galskap. Så blir det slutt på kremfløte også.

Når kulda kommer krypende kjøper jeg nye tøfler til henne. Tova ulltøfler skal hun ha og selv om de er dyre så skal det ikke stå på pengene så jeg betaler og putter de små tøflene i posen mens jeg gleder meg til hun skal få dem på. Det blir godt for små barneføtter på kalde dager.
Hver dag når jeg leverer henne tar jeg tøflene på og hver dag når jeg henter henne så er tøflene av. Etter en stund begynner dette å irritere meg så jeg spør forsiktig om det er noen grunn til at tøflene, de fine nye tova tøflene, er av og ikke på. De forteller at hun tar de av selv og nekter å ta dem på igjen. “Hun tar de andre barna sine crocs”, sier de og smiler. Crocs? Var det en ting jeg hadde bannet på at barnet mitt aldri skulle ha så var det disse gjennomførte jævlige skoene, kalt crocs, og så banner jeg inni meg en gang til. Man velger sine kamper og tova ulltøfler er kanskje ikke min, så vi kjører innom butikken på vei hjem der hun får seg crocs. Crocs er tydeligvis bedre enn både gull og godteri for når kvelden kommer og hun innser at crocsene må av hyler hun som en stukket gris. “Isbjørnen passer på dem”, sier jeg og så inngår vi en avtale om at isbjørnen passer skoene slik som tigeren passer på tutta når hun ikke sover. Hun godtar det og alle er fornøyde. Bortsett fra de nye, fine tova ulltøflene som er forvist til et liv bortgjemt i gangen. De fine tøflene. Det er en tragedie.

foto: Vinterverket

Det sies at alt var mye bedre før. Før hadde vi alt det beste og det som er nå er stort sett bare fjas så når favoritt julekalenderen går av med pensjon for godt står folk på barrikadene. «Skomaker, bli ved din lest!» Ingen har tydeligvis hørt om dvd og ettersom det ikke fantes før så er det kanskje ikke så rart. Før hadde vi tova tøfler, julekalender med persille og tegneserier fra østblokken. Vi hadde alt som var verd å ha og når noen forsøker å ta det fra oss blir vi sinte. Alt var mye bedre før og slik skal det fortsette å være. Forandring er det ingen som liker.

Jeg husker da jeg var liten og barne-tv-ormen kom til syne i tv ruta. Da satte de i gang maset om “Barnetimen for de minste” på radio. Det var visstnok høydepunktet i uka når alle barna i hjemmet samlet seg rundt radioen med en flaske brus på deling og hørte på barnetimen. “Snurp igjen smella di! Du maser som et lokomotiv!” Jeg var da ikke interessert i å høre om gamle dager når fjernsynets underholdningsavdeling ikke var funnet opp. At gamlingene ikke kunne følge med i tiden! Lite skjønte jeg at det var minnene og stemningen som var det viktigste. Det skjønner jeg nå. Det er ikke tøflene eller julekalenderen jeg vil gi henne, men minnene og stemningen. Jeg vil at hun skal ha alt det gode som jeg hadde, men jeg må slukøret innse at jeg må gjøre det på hennes premisser i tiden og det er nok dette alle generasjoner går igjennom når man innser at man må skape minner og stemninger rundt den tiden man lever i. “Vi kan ikke fly i revers”, sier jeg til henne. Så ser vi Blåfjell og har det gøy med eksamenslesing med iver og rødblyanten.

foto: Vinterverket

De sier at alt var mye bedre under krigen. Alt var mye bedre før. Likevel så blir det storkrise på randen av sammenbrudd med store overskrifter, kaos i de tusen hjem og smør-flyktninger til Danmark. Har man allerede glemt hva man gjorde før i tiden? Da rasjonerte man og kinnet smøret selv. Kanskje ikke alt var så mye bedre før likevel?

4 responses to “Alt var mye bedre før

  1. Jeanett Cecilie 9. desember 2011, kl. 20:48

    Hei, så fin blogg du har Kristin!:)
    man må følge moten vet du vel! det er derfor de tøfflene ikke er noe morsomt å gå i vettu 😛
    hehe, lykke til videre med eksamenslesinga! 🙂

  2. Lammelåret 9. desember 2011, kl. 21:10

    Jeg elsker også ull og alt som er tova og er glad for at jeg har barn uten vilje på området påkledning.

    Har nettopp skrevet et innlegg om tv-nostalgi og om hva vi ønsker å gi våre barn:
    http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/12/09/adventsnostalgi-med-jul-i-skomakergata/

    – litt morsomt at du tar opp nesten det samme når ditt innlegg er det første jeg leser etter jeg publiserte mitt eget.

    Ønsker deg en fortsatt fin adventstid! 🙂

  3. Liv-Inger Resvoll (@livinger) 9. desember 2011, kl. 22:10

    Godt innlegg. «Jul i Skomakergata» er avleggs. Dessverre. Har all verdens forståelse for at NRK har valgt å skrinlegge den for godt. Og jeg tror de fleste forstår det, innerst inne. Men VI har jo så fantastisk gode minner fra tida med Jens Petrus. Og som du sier, det er minnene vi ikke vil gi slipp på! Men så glemmer vi at våre barn skal skape egne minner. Og tenk, for oss kan det være en fantastisk reise å være med på å skape disse minnene. Her i huset har vi for eksempel allerede rukket å bli kjempeglad i musikken fra «Jul i Svingen». Fantastiske toner! Så vil tiden vise om det er Svingen eller Blåfjell eller hva ungene husker når de blir voksne. Forhåpentligvis husker de at vi koset oss sammen mens vi så på barne-TV i adventstida, uavhengig av hvilken serie som gikk.

  4. mormor 10. desember 2011, kl. 19:23

    Alt har sin epoke, heldigvis.

    Tenk på hva du kan dele med din håpefulle: «Jeg hadde kjøpt nydelige, tovede, varme tøfler til deg, men du ville ha crocs!!!» Og så kan dere le litt sammen, over mamma’n som ikke forsto og den lille som heller ikke forsto.

    His alt ble gjort på samme viset, alltid, ble det ingen endring, hverken til det bedre eller verre. Og har det vært smør-krise??

    Ha en god kveld.

Legg igjen en kommentar

