Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hva har du i ryggsekken?

«På seg selv kjenner man andre, heter det, men kanskje det ville være vel så riktig å snu ordtaket på hodet. Det er nemlig utelukkende takket være andre at vi kan ha en forhåpning om å kjenne oss selv» ( Thomas Hylland-Eriksen)

Fra man er ganske små lærer man at det å være en god nordmann er å spise fisk, gå på ski, at turer er noe man bedriver med på søndager, viktigheten av å delta på dugnad og at ryggsekken alltid er på plass som om den var limt fast til kroppene våre. Det å gå med ryggsekk er et klassisk tegn på at man er en god nordmann. Men hva har man egentlig i sekken?

Når det er dags for at Jubelguri skal begynne i barnehage leser jeg lister og noterer ned alt hun trenger til den nye hverdagen. Ryggsekken er flittig representert på alle listene og når juni kommer henger det en rosa liten Fjällreven-sekk på gnaggen i gangen og bare venter, sammen med matboksen, på at august skal komme. Ryggsekk må man ha, det har jeg skjønt, men hva man egentlig har i sekken, funderer jeg fortsatt på etter litt over 3 måneder som barnehage-mamma når jeg hver dag treffer på store sekker festet til små barnehender på vei opp og ned bakken og jeg sliter litt med å skjønne hva sekkene rommer som er så viktig og som tar så stor plass at de må bæres med, frem og tilbake, hver dag. Er det noe jeg har gått glipp av?

De første ukene bærer vi sekken frem og tilbake. Man vil ikke skille seg ut og det er viktig å late som om man tilsynelatende har skjønt kodene og den beste måten å gjøre det på er å late som og å bare gjøre som de andre gjør. Så vi bærer sekken frem og tilbake hver dag for å vise at vi har skjønt poenget. Vi leker ikke butikk, tenker jeg fornøyd mens jeg legger matboksen, som eneste innhold, i sekken før vi drar avgårde. Matboksen skramler i sekken når vi går opp bakken og jeg tenker at jeg kanskje burde legge noe mer i sekken for å unngå skramlingen. Neste dag legger jeg en ekstra lue i sekken. Da slutter det å skramle.

foto: Vinterverket

En ekstra lue er kanskje for lite? Så jeg legger et par votter i sekken. Lue og votter, det passer bra sammen, tenker jeg selv om jeg fortsatt ikke helt er med, men ryggsekk er viktig i den norske folkesjela og som gode nordmenn vi er troppen vi opp med sekkene klare hver dag. Er det nok med bare lue og votter? De andre har så store sekker og de ser så velfyllte ut. Jeg innser at jeg kanskje burde spørre noen om hva de egentlig har i sekken, men det vitner om at jeg fortsatt ikke har knekt koden så jeg bestemmer meg heller for å pakke en ekstra strømpebukse i sekken selv om hun allerede har to ekstra liggende i barnehagen. Strømpebukser er viktig og en litt tykkk en i ull vil fylle sekken riktig så bra ut med matboksen på toppen så glidelåsen nesten ikke går igjen. Nå må det være bra.

Bra blir det. Bra og tungt. Så tungt at små barnearmer ikke klarer å bære sekken selv. De andre klarer heller ikke å bære sekkene sine selv så de bærer matboksen opp bakken. Vi gjør også det og stolt bærer hun matboksen sin opp bakken mens jeg bærer ryggsekken med «tull og tøys» i. Er det egentlig noen mening med dette? Jeg er forvirret og føler at denne rutinen er totalt ubrukelig der jeg hver dag bærer en sekk med meningsløst innhold frem og tilbake fra bilen. Ryggsekken har faktisk ingen hensikt og en dag bestemmer jeg at nok er nok. Jeg vet fortsatt ikke hvilke hemmeligheter og viktige saker de andre sekkene rommer, men vi henger vår på en knagg i gangen og der skal den få henge til vi kommer opp med et bedre formål og en mer meningsløs hverdag for den lille rosa sekken.

På den siste dagen i uken drar vi avgårde uten ryggsekk. Det føles rart, men også veldig godt å gi opp den relativt korte tradisjonen. «Vi får heller begynne å gå tur hver søndag», sier jeg til henne mens jeg tenker at en dag skal jeg spørre noen om hva de virkelig har i sekken. Jeg lurer fortsatt på det.

7 responses to “Hva har du i ryggsekken?

  1. Malin 2. desember 2011, kl. 18:32

    hehe, arti. (mine har ikke sekk, de får mat i barnehagen)

  2. Laila 2. desember 2011, kl. 20:18

    Sitter og humrer for meg selv mens jeg leser. Alle disse tankene har fart gjennom hodet mitt også. Sekk er visstnok viktig, men hva har man i den?
    Prøvde å kutte sekken etter noen uker, men lillemann på 2,5 er overbevist om at sekken skal følge med hver dag. «Tekken mamma» ropes det hvis jeg prøver å ta matboksen i hånda og «glemme» sekken i gangen.
    Så innholdet er; 1 stykk matboks, et ekstra par votter (ja selv om han har ekstra liggende i barnehagen også) og en plastpose til å putte våte klær i når vi skal hjem.

    God helg:)

  3. Hilde Herigstad 3. desember 2011, kl. 08:23

    Hehe, jeg kjenner meg igjen, som relativt ung alenemor, med bare meg selv å spørre om råd (noe som er ganske ubrukelig!). Jeg fylte opp kurven hennes med skifteklær, og sekken hang slasen igjen på kroken under kurven.. Tok den hjem hver fredag og med tilbake hver mandag, og de funket for oss, så da ga jeg litt f… i hva de andre gjorde! 🙂

    Ha en flott lørdag, og en god søndagstur i morgen! 😉

  4. Ina Marita 5. desember 2011, kl. 19:15

    Hahahaha… Flirer enda! 😀
    Vel, jeg vet ikke om de andre foreldrene også bærer med seg tomme sekker hver eneste dag, men jeg kan fortelle hva vi har i sekken (så du slipper å spørre)…
    Vi har ikke «barnehage-dress, -lue, -hals, -votter, og -sko», så vi må faktisk ta med alle ytterklærne hver eneste dag. I tillegg har vi maten hennes og skallene. Når vi henter henne, er hun som oftest blitt skiftet (sølt melk, vann, yoghurt, etc). Dermed får vi også med oss «ekstra klær» hjem igjen. 😉

  5. Bine 16. januar 2012, kl. 20:37

    Haha, så artig å lese! Vi har en diiiger gruffalomatboks, så når vi putter den i sekken så er sekken full den, hoho!

Legg igjen en kommentar

