Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hva ville Dr.Phil sagt?

Å være en frittstående mamma er praktisk talt det samme som en frittgående mamma som ofte er skremmende likt en burhøne som på dårlige dager kan bli til en burugle. I dag er en burugle-dag med pulsen utenpå stilongsen mens frokosten fyker veggemellom. Det er langt morsommere å stå på stolen og kaste mat rundt omkring enn å sitte pent og putte maten der den hører hjemme: I munnen. Jeg teller. En, to, tre, fire, fem….. Pulsen trekker seg tilbake når jeg teller og puster med magen. Hva ville Dr.Phil sagt? “This ain’t my first rodeo!” Det er hva Dr.Phil ville sagt. Jeg ler høyt og med ett opphører matsirkuset. Hun ser rart på meg og rister på hodet. Så ler jeg litt til og hun setter seg ned. Dr.Phil reddet frokosten, tenker jeg, og sender en vennlig tanke til formiddagstv mens hun spiser resten før hun nekter å kle på seg.

Påkledning er en evigvarende kamp. Det er mye morsommere å leke enn det er å kle på seg, men noen ganger så må man bare kle på seg likevel. I dag er noen ganger for jeg tror ikke det er ansett som akseptabel påkledning å komme i barnehagen kun iført bleie og t-skjorte i begynnelsen av november. Hun hyler så høyt at det er like før nødnettet får henne på sending mens min indre burugle kler på henne med raske fingre. Hun er så absolutt ikke enig i min definisjon av riktig påkledning. Hva ville Dr.Phil sagt? “If someone out there doesn’t agree with me, then somewhere a village is missing their idiot.” Det er hva Dr.Phil ville sagt. Og jeg regner med at det er meg som er idioten her. Vel, hvem bryr seg om Dr.Phil? Idiot kan han være selv! Kjenner at jeg blir irritert på slike bedrevitere som Dr.Phil. Hva vet han? Selv katten skjemmes.

foto: Vinterverket

Ferdigpåkledd. Sekken med matboksen er klar. Ut døra og inn i bilen. Opp bakkene, «Skaialuft!», rundt begge rundkjøringene og så, puh, fremme. Burugla i meg har forsvunnet på veien og hun som er minst smiler. Jeg elsker henne hver dag og noen dager elsker jeg henne enda mer. Akkurat nå elsker jeg henne mest og når hun peker og ler mot gatelysene som om de var stjerner og diamantglitter kjenner jeg at hjertet som er festet ytterst i alle fingertuppene nesten eksploderer.

«Kledd på deg selv i dag?» De ler og jeg tror de snakker til hun som er minst. Jeg tenker på dagens kamp og skal til å si noe da en liten tass kommer springene ut i den lille gangen i barnehagen. «Se!! Hun har bare stilongs på!» og så ler alle ungene. Jeg skjønner ikke helt og snur meg forundret rundt i håp om å få øye på dette stilongskledde mennesket. Så peker han en gang til mens han gledestrålende roper «Se!» Pekefingeren treffer rett på meg og der, nedenfor jakkekanten, stirrer den lilla stilongsen meg rett i hvitøyet. Oioi! Hva ville Dr.Phil sagt til mødre som glemmer å kle på seg selv før de begir seg ut på vandring i samfunnet? “Don’t make me put your head in my blender!” Det er hva Dr.Phil ville sagt.

foto: Vinterverket

Sammen med min indre måse kjører jeg og stilongsen hjem igjen. Akkurat i tide til et nytt program med Dr.Phil. Jeg tror vi kan trenge litt påfyll før helgen kommer.

7 responses to “Hva ville Dr.Phil sagt?

  1. Siv Nilsen 11. november 2011, kl. 20:49

    hærlig blogg som treffer der den skal treffe…rett i hjerte 😀

  2. mormor 12. november 2011, kl. 04:56

    Dr. Phil kan si hva han vil og få betalt for det 🙂

    Ha en fin lørdag 🙂

  3. Cec Zak 14. november 2011, kl. 12:22

    Hærlig, C!

  4. ca.strømsnes 15. november 2011, kl. 18:56

    Takk takk, jenter:-)

    ps. har roet ned formiddagstv`n. godt for sinnet…..;)

  5. Ina Marita 15. november 2011, kl. 20:03

    For et herlig innlegg – igjen! 🙂
    Dagens høydepunkt på pc.
    Jeg sitter enda og smiler…
    Fra nå av trenger ikke folk å spørre «hva ville Dr. Phil sagt?», det er nemlig du som får det sagt!

Legg igjen en kommentar

