Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Dagen da Ole Brumm døde

Dagen begynner som en helt vanlig mandag ofte begynner med forsovelse og fullstendig kaos. Denne, helt vanlige, mandagen i begynnelsen av november begynner akkurat slik med en mandagsmamma som har hodet fullt av tanker allerede før den første kaffekoppen er inntatt og hun innser at det er tirsdag. Vi har mandag på en helt vanlig tirsdag den dagen Ole Brumm forsvinner og eksamensnervene gjør sitt inntog for alvor.

Ole Brumm har vært borte i over to timer når jeg for alvor begynner å ane at noe fryktelig har skjedd. Hun som er minst er i barnehagen og har derfor alibi. Jeg derimot har vært hjemme helt siden jeg oppdaget at det var tirsdag og har brukt timene på å bli klokere og på å drikke kaffe i den klare høstluften. Høst. Det er fortsatt høst selv om kalenderen kan fortelle oss at det er november og nøyaktig 5 uker og 2 dager igjen til eksamen når jeg er en tirsdagsmamma som bruker dyrebar tid på å spille gamle Bob Dylan skiver om igjen og på å lete etter Ole Brumm.

Den hovedmistenkte er katten. God gammel Derrick-kunnskap forteller meg at det ofte er single damer med katt som dør først. I det virkelige liv er det ofte slik at Ole Brum møter sin sikre død forårsaket av katt som bor hos single damer.

foto: Vinterverket

Slik er det også i dette tilfellet og så oppdager jeg at det er onsdag på en tirsdag som egentlig var en mandag. Det er onsdag den dagen Ole Brum dør. Jeg er en onsdagsmamma og jeg smiler. Ikke fordi Ole Brum er død, men fordi når jeg våkner opp etter nok en forsovelse i morgen så er det nesten fredag og helg. Ingenting er bedre enn å være en fredagsmamma med helg, tenker jeg og så legger jeg Ole Brum i en pen liten eske før jeg henter hun som er minst i barnehagen. Og mens katten sitter frivillig bak gitter for sin ugjerning teller jeg 5 uker og 1 dag igjen til eksamen.

foto: Vinterverket

Det er den dagen Ole Brun dør at jeg for alvor begynner å få eksamensnerver.

2 responses to “Dagen da Ole Brumm døde

  1. Ann-Kristin 9. november 2011, kl. 22:55

    Kjære deg
    Alt for tidlig med eksamensnerver. Du sliter deg bare ut.
    Stol på ditt gode hode og det at du har evne til å lære. Du er en flittig student og en pliktoppfyllende en også….det kjenner jeg på meg. :-))
    Dette går seg til og klarer av det hele….
    Lykke til med å nyte læringen.

  2. mormor 10. november 2011, kl. 05:33

    Vent med eksamensnervene er du snill og om du kan.

    Ellers – ha en fin dag 🙂

Legg igjen en kommentar

