Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

I den mørke forelesningssalen kom lyset på

Ferie i Finnmark var en selsom opplevelse. Jeg husker at det blåste mye og at det var få trær ved rekken av hus som lå tett i tett med store trapper som vi kunne gjemme oss under der vi spiste druesukker i smug. De snakket så rart, kan jeg huske, og når jeg kom hjem forlangte jeg å få den fargerike drakten de bar. Det kunne jeg ikke, sa mamma, for vi var ikke en av dem, men jeg kunne få bunad isteden. Jeg ville ikke ha bunad for bunad var verken morsom eller fargerik og så gråt jeg meg i søvn.

foto: Vinterverket

Vi er tilbake i Finnmark når gråten nok en gang tar meg helt uten forvarsel i den nesten mørke forelesningssalen der vi sitter musestille og ser dokumentarfilm. Vi er voksne, vi er seriøse og vi er studenter. Og midt imellom der en plass bobler følelsene over og finner ingen annen utvei enn gjennom tårekanalene når den gamle damen på filmen som ikke har snakket sitt eget språk og som har skjult, gjemt og glemt sin egen kultur i så mange år får høre musikk på et språk man ikke lenger trenger å skamme seg over å snakke. Der, i den nesten mørke forelesningssalen, går det plutselig opp for meg noe jeg sikkert burde skjønt for lenge siden, men som jeg egentlig aldri har tatt meg tid til å tenke over.

Man skulle ikke være samisk. Man skulle være norsk. Man skulle begynne på nytt, på null og tiden før skulle opphøre å eksistere når man ble sendt på internatskole for å bli fornorsket og der man fikk tilsnakk for å bruke sitt eget morsmål. Alt det samiske skulle slutte å eksistere mens man lærte seg å skamme seg over den man engang hadde vært og hvor man kom fra. Samiske navn ble fjernet og vi skulle alle være like. Vi skulle være like, vi skulle gå i takt og vi skulle alle stolt feire 17.mai med bunad og med norske navn. Vi skulle gå i takt.

foto: Vinterverket

Den gamle damen på filmen gikk i takt der hun fortrengte sitt gamle jeg og når den samiske musikken som når ørene for første gang siden etterkrigstiden gir seg utslag i et smil slår det meg hvorfor det er så viktig for alle de som ble undertrykt og som ble behandlet på en måte man helst ikke vil vedkjenne seg å ta tilbake sin egen kultur og sine egne navn som rettmessig er deres. Jeg fikk aldri min folkedrakt for den var ikke min til å bære. Den tilhørte den gamle damen selv om tiden sa at det var skam å bære den med seg, på seg og inni seg. Nå er hun fri.

Så kommer lyset på.

4 responses to “I den mørke forelesningssalen kom lyset på

  1. Ann-Kristin 25. oktober 2011, kl. 17:12

    takk for tankevekkende innspill…..du er nok en gang til glede.
    Egalitetsprinsippet førte til mye rart og vanskelig, men man må ikke glemme hvilken kontekst det hele var en del av. Vi som lever i dag har en tendens til å tro at ting ble slik de ble fordi det var eksplisitt et ønske om å undertrykke. Norge var nettopp blitt et fritt land og det var viktig å bygge en NASJON…langs hele grensen mot Sverige, Finland og Russland ble det delt ut ukeblader på norsk for å fremme språket. En artig konsekvens av dette var at fordi mange av novellene var oversatt fra engelsk ble mange barn hetende Marvin, Lloyd, Conny…etc. Men, det gjør ikke Samenes situasjon og skjebne noe bedre, kanskje bare mere begripelig.
    Kjære frk. Strømsnes, fortsett du å la deg bevege og berøre, ta det med deg og la det bevege og berøre kommende generasjoner…også når lyset er på.

    • ca.strømsnes 25. oktober 2011, kl. 18:25

      Takk for god kommentar! 🙂 Og ja, det var nok en grunn til at NRK var raskt på plass i Vadsø. Likevel så rart når man plutselig ser ting man burde sett og skjønt for lenge siden, men det måtte altså en gammel dame til for min del og nå er jeg litt klokere og har litt mer innsikt enn jeg hadde i går. Det føles godt.
      Lyset skal forbli på, tenker jeg:-)

Legg igjen en kommentar

