Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Sjakkmatt

“Har du varme sko?”

Hun stopper opp i strømmen av ord over nettverket og det blir stille. Det gule lyset på kjøkkenet blinker. Kanskje på tide å bytte pære? Jeg hører at hun puster på den andre siden og venter, hun venter på at jeg skal svare mens hun er redd for at jeg fryser på bena. Det skulle tatt seg ut om naboene kunne fortelle at jeg gikk rundt og frøs på bena, voksne kvinnen. “Hun sparer på pengene”, sier den ene. “Hun er lat”, sier noen andre og så nikker de samtykkende med en oppgitt mine. “Kanskje hun ikke vet hvordan man kjøper sko?” Og så går de hver til sitt.

Jeg trekker gardinene til siden og oppmerksomheten trenger inn i rommet. Det gule lyset på kjøkkenet er borte og alt som er igjen er grålysningen som kommer alt for tidlig. Det er kaldt ute. Frost. Vinter. En endeløs forestilling innhyllet i snø klippet i et kaldt format bygget på egenerfarte vitenskaper man ikke kan dokumentere eller analysere. Det er kaldt og jeg er et kjøleskapdikt tilfeldig satt sammen av ord og vendinger som lett kan endres eller viskes ut.

Det er varmt i rommet og i gangen står de nye skoene. “Nå fryser jeg ikke på bena”, sier jeg til henne. Nå fryser jeg ikke lengre.

foto: Vinterverket

One response to “Sjakkmatt

  1. mormor 25. oktober 2011, kl. 09:18

    Er du varm på bena, fryser du mindre.
    Er du varm om hjertet, fryser andre mindre.
    Varme ben og varme hjerter gjør verden mindre kald .

    Ha en fin dag-

Legg igjen en kommentar

