Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Epleelektronikk, taco-tradisjoner og folketomme byer

Lørdag kommer med plussgrader og en anelse sol til lyden av barne-tv og varm kaffe som setter startskuddet for en deilig frihelg der det eneste som står på plakaten er shopping, dekkskifte, lek og moro med bøker og nyinnkjøpt epleelektronikk som lå i esken i en uke for jeg skjønte at man faktisk måtte laste ned epler for å kunne ta den i bruk. Nå ligger den ikke i esken lengre og selv om jeg ikke helt skjønner hvordan man ringer ut så er den veldig fin å se på.

“Det er godt jeg har gått tilbake til skolebenken”, sier jeg til henne som er i Primhimmelen mens radioen kan fortelle oss at norske forbrukere har blitt velsignet med nok et taco-produkt : Tacosuppen. Ifølge den andre stemmen som kommer ut av boksen er dette gammelt nytt og jeg aner at vi har langt mer i vente på taco-fronten fremover. Taco er den nye nasjonalretten i Norge og det er ikke grenser for hva vi kan skvise ut av retten fra Mexico. Taco-lasagne, taco-gryterett, tacosuppe, taco-salat og det meste kommer i smaken av taco. Selv venter jeg i spenning på når taco-tannkremen, taco-rødvin, taco-fiskegrateng og taco-grøten kommer. Taco er den nye folkesykdommen. “Håper at taco-vaksinen kommer snart”, sier jeg til henne.

foto: Vinterverket

I vanlige og normale norske byer er lørdag formiddag ensbetydende med stinn brakke og null utsikter til parkering. Så vi hyrer på oss og tar vogna fatt opp alle bakkene det vi kun blir møtt av stillhet. Stillhet. Vi runder rundkjøringen som er mistenkelig tom for biler og med ett føles det som om vi er helt alene nesten i hele verden. Er det søndag?

Byen er folketom på en helt vanlig lørdag sånn midt i oktober. Den ligner mistenkelig ut på en lørdagsformiddag sånn i midten av september og i midten av august. Kan man ane en trend der det er nesten ikke et menneske å se og av tidligere erfaringer så er dette ganske så gjengs opplegg. Hva gjør folk her oppe på en lørdag formiddag? Ligger de hjemme og sover eller har de en slags hemmelig klubb som alle andre vet om, bortsett fra oss, som holder faste møter hver lørdag formiddag der de diskuterer viktige saker og ting. Kanskje de får servert hjemlagde boller? Åhh, det hørtes godt ut! Jeg vil også ha rykende ferske boller så vi styrer innom nærmeste bakeri der køen er upåklagelig fraværende. Så spiser vi boller mens jeg fortsatt funderer på denne hemmelige lørdagsklubben. Eller kanskje det er en fredagskveld-klubb? Det kan tenkes og da sover de sikkert fortsatt. “Snodig”, sier jeg til henne som fortsatt spiser fornøyd på bollen sin i den lille grønne vogna. Fravær av andre mennesker på en helt vanlig lørdags formiddag later ikke til å bry henne nevneverdig.

Lørdag ettermiddag kommer med vintersko på bilen og øyekatarr på den minste. “Skal vi lage noe godt til middag?” Hun nikker mens jeg vrir hjernen rundt og rundt på tomgang. “Taco?” Hun nikker. Taco det blir. Noen norske tradisjoner må vi da kunne klare å følge. Så spiser vi mens jeg i smug gleder meg til en stille kveld med katten og videre utforsking av epleelektronikk. Den er så fin å se på. Gleder meg til å kunne bruke den og kanskje finnes det en app. som kan fortelle meg hva folk faktisk gjør på en lørdag formidddag i denne byen innerst i fjorden.

One response to “Epleelektronikk, taco-tradisjoner og folketomme byer

  1. mormor 16. oktober 2011, kl. 11:29

    Midt hele epleelektronikken sier jeg at jeg like å lese dine ord. Derfor sender jeg dette til deg.
    http://www.starbear.no/mormor/2011/10/16/hva-skal-jeg-gjore-med-denne/
    Hva du gjør med den, er ikke mitt bord 🙂

    Ha en flott søndag 🙂

Legg igjen en kommentar

