Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Sikkerhet til besvær

«Bil. Kan du si bil?». Stillhet. «Hva sier bilen? Sier den broom?». Stillhet. «Hva sier mamma sin bil?» «OISANN!»

Å fly med en 1-åring er kan være en prøvelse. Å komme seg igjennom sikkerhetskontrollen med en 1-åring i vogn og 1 stykk katt i bur er ikke mindre enn reneste sirkuset. Et omreisende sirkus uten lukket manesje og kaoskontroll som begynner når vakten sier at jeg må ta katten ut av buret. ”Ut av buret? Hva om han stikker av?” Jeg er skeptisk. Men vakten bare smiler og sier at det skal gå bra. Så jeg tar katten ut av buret for å gå første runde gjennom sikkerhetskontrollen. ”Først må du gå igjennom alene”, sier vakten. Etter litt om og men og fire kloremerker rikere er katten tilbake i buret og går jeg igjennom. Ok. Så tilbake igjen. Katten opp av buret. Igjennom ok. Tilbake og totalt seks kloremerker rikere er katten tilbake i buret igjen. ”Vi må ta buret uten katten igjennom. Du må ta katten ut igjen”, sier vakten. Jeg sukker og håper jeg har penger nok på konto til å investere i en tykk langarmet genser så jeg ikke returnerer tilbake etter høstferie som Emo. Jeg tar katten ut av buret og blir rådvill. Hvem skal ta katten og hvem skal ta buret? Og er det noen som passer på Jubeltrollet som fortsatt sitter i lånevognen sammen med den lille hunden og ryggsekken.

”Jeg kan holde katten”, sier vakten. Jeg smiler og nikker. Litt moro for strevet kan jeg få ha og rekker ham katten. En runde gjennom kontrollen, totalt ti kloremerker rikere, derav to til vakten som ser mindre fornøyd ut, er katten omsider tilbake i buret. Ok. Så var det vogna og hun som fortsatt reiser gratis. ”Du må klappe sammen vogna”, sier vakten. Jeg forteller at det er ikke min vogn. Det er en lånevogn som tilhører flyplassen så jeg vet ikke hvordan man klapper den sammen. ”Har du en vogn du ikke vet hvordan man klapper sammen?” Jeg gjentar at det er ikke min vogn. Det er flyplassen sin. Vakten sukker og sier at jeg må iallfall ta henne ut av vogna. Jeg tar henne opp og vi går igjennom. Ok. Så tilbake igjen og oppi vogna. ”Vi må ta vogna igjennom alene”, sier vakten. Køen bak oss vokser og jeg kjenner at kloremerkene begynner å svi. Katten i buret på rullebåndet mjauer og Jubeltrollet er ikke lengre fullt så jubel. Rekker vi flyet?

Puh! Endelig er vi alle igjennom. Trodde jeg. ”Vi må ta bamsen også”, sier vakten. Bamsen, som egentlig er hund, må selvfølgelig igjennom og mens katten mjauer som en stukken gris og Jubeltrollet hyler grunnet midlertidig tap av hunden trasker jeg for siste gang igjennom kontrollen. Vakten smiler og jeg skjønner at det er over. Bare sekken igjen og så er vi fri minus en flaske men vann som tilhørte Jubeltrollet. ”Har du noe flytende i sekken?” Jeg sier som sant er at jeg har linsevæske og en flaske brus. Ok, de kan jeg beholde. ”Har du noen tabletter eller piller?”. Igjen sier jeg sier jeg som sant er at jeg har noen tabletter. Ok, de kan jeg også beholde. Så er vi ferdige. Godt de er konsekvente.

Dagen etter er det snø i lufta i Skaialuft. Bilen hoster, harker og sliter seg svett i bakkene. ”OISANN!” Så ler vi høyt. Kanskje vi skal ta bilen hjem til jul likevel?

foto: Vinterverket

6 responses to “Sikkerhet til besvær

  1. Red 9. oktober 2011, kl. 09:26

    At du gidd! Det e så mye styr med sånne kvinnfolk som dæ. Katt? La katta være hjemme, hos nån andre. Og du, bilen skal ikke hoste og harke. Du har feil på den. Slapp med servican? 😀

    • ca.strømsnes 9. oktober 2011, kl. 09:43

      Hehe! Va å henta katta hjem og da måtte han bli med på flyet. Tvangsflytting;)

      Litt slapp med service *rødme*, men va på EU-kontroll i juli og den va ok da. Men æ trur det e nåkka me trykket som ikke stemme helt, eller nå, for den hoste og harke ve oppstart og litt til. Skal ha den på service snart. Æresord!

  2. Red Neck (@Redneck_norway) 9. oktober 2011, kl. 09:28

    Hm, der logga æ inn med twitter..snedig.

Legg igjen en kommentar

