Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Fire dager til forformsko, u-landspupper og makrell i tomat

Jeg innser at jeg har dårlig tid når det er knappe 4 dager igjen til jeg er jeg for gammel til å melde meg på Idol. Jeg burde absolutt ha deltatt på Idol, tenker jeg mens jeg ransaker kjøleskapet for noe å spise til frokost og ender opp med noe med Prim. Er jeg for gammel til å spise Prim? Jeg tror det, men nød lærer pysjamaskledd kvinne å ta dårlige frokostvalg samt viktigheten av å skrive handleliste. Jeg skriver “pålegg” på lista mens jeg ser for meg den stående applausen jeg ville mottatt som vinner av Idol. Ville jeg vunnet? Klart jeg ville. Men nå er det for sent og Norge har gått glipp av en superstjerne. Dumme regler! Om 4 dager er jeg for gammel og da kan de skylde på seg selv. Så lukker jeg øynene der jeg mottar heder og ære for min fabelaktige innsats.

foto: Vinterverket

Herfra går det bare nedover når Embla velger igjen og pila viser “ned” og det er 4 dager igjen til jeg blir for gammel til å bli med i Fredskorpset og til å vinne leilighet nr. 50000. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli med i Fredskorpset og nå er det for sent. Jeg ville vært den tøffeste jenta i Fredskorpset med is i magen uten frykt. Jeg ville vært strålende og elegant. Men det får de aldri vite for nå er det for sent. Nå skal jeg sitte hjemme med u-landspuppene mine og strikketøyet slik andre normale aldrende mennesker gjør. Å fly rundt for å hjelpe andre er ikke noe man skal bedrive når man snart er hjelpetrengende selv.

Om 4 dager er jeg for gammel til å kunne motta arbeidsstipend fra Midtnorsk Jazzsenter og jeg blir for gammel til å vinne bokhandlerstipendet. Det kan virke som om stipendtoget har forlatt perrongen. Jeg sukker og skriver “tran” på lista. Tran er noe alle eldre burde få i seg og kanskje makrell i tomat? Den gamle mannen i tv-reklamen ser forbausende frisk og rask ut. Det er nok veien å gå så jeg skriver “makrell i tomat” på lista og så sukker jeg igjen. Om 4 dager er jeg ifølge moteekspertene for gammel til å ha langt hår og til å gå i korte skjørt med høye hæler. Derfra til slutten er begynnelsen på fotformsko, allværsjakke og medlemskap i rullator-patruljen.

Jeg tygger sakte mens jeg funderer på hvordan livet vil fortone seg nå som så mange dører vil lukkes når jeg blir for gammel til så mye jeg kunne hatt lyst til, men så ser jeg lys i tunnelen når jeg kommer på at jeg vil endelig bli gammel nok til å bli medlem av senioravdelingen hos MC Norge i Vest-Agder. Toget er slett ikke gått selv om jeg blir gammel og puppene henger som to kaninører. Så lukker jeg øynene igjen og langt der borte kan jeg høre applausen fra publikum. Klart jeg hadde vunnet Idol. Helt klart. Synd og skam at det nå er for sent. Jeg skriver “kalsium” på lista mens jeg funderer på om motorsykkelkjøring er så lurt for lårhalsen.

foto: Vinterverket

2 responses to “Fire dager til forformsko, u-landspupper og makrell i tomat

  1. Pingback: Nettdating på ville veier | Vinterverket

Legg igjen en kommentar

