Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Alt kan byttes mot en scooter

Er du den stolte eier av en scooter så sitter du praktisk talt på en gullgruve for alt kan byttes mot en scooter. Ønsker du deg hus, bil, hytte, en bokhylle fra Ikea eller en snasen vinterjakke og sitter på en scooter så er det ingenting du ikke kan klare. “Selger du bil? Byttes i en scooter?” “Ja, takk”

Fokus. Fokus. Åpner boka og har fullt fokus på ordene som danser rundt på det hvite papiret. Kaffe? Kaffe vil nok få ordene til å roe seg ned slik at de kan feste seg til hjernebarken og forbli der slik at jeg kan grave dem frem når jeg trenger dem. Kaffe er som Gaffa og holder universet sammen, tenker jeg mens kaffetrakteren putrer i vei. Uff, oppvasken burde vært tatt. Kanskje jeg burde ta den før jeg begynner å lese? Det er kanskje best slik at jeg kan lese i ro og fred uten å måtte bekymre meg for skitne kopper. Så er det fokus. Kaffe og full fokus på bøkene som ligger strødd utover det hvite bordet som rommer all den kunnskap jeg må være i besittelse av innen 15.desember. Det er lenge til 15.desember når det nesten er jul. Jul. Åhh, som jeg gleder meg til jul! Kanskje jeg burde sjekke hvordan ståa er for å få billett hjem. Det er nok best å gjøre det først som sist.

foto: Vinterverket

Flybilletter er skrekkelig dyrt og kaffen er varm når jeg, med full fokus, setter meg ned ved kunnskapsbordet. “Motivasjon og mestring” Oi, det var mange hybelkaniner under bordet! Mer enn nok til en middels stor hybelkaningenser. Frem med støvsugeren og når jeg først er i gang så kan jeg likegodt også ta badet med det samme. Og vaske litt. Har man først fått ånden over seg så er det dumt å slutte mens leken er god. Så jeg svinger meg i valsen med vann og klut til det blir skinnende rent. Da er kaffen kaldt. Best å koke litt mer før jeg setter meg ned med motivasjon, mestring og fullt fokus fremover. Kanskje Dr.Phil har noe interessant å si om dette, tenker jeg når jeg ser at klokka viser formiddagstv-tid. Kaffe og Dr.Phil er ikke dårlig anvendt tid.

Etter ti minutter med Dr.Phil er jeg så irritert at jeg kunne puttet hodet hans i en blender og satt den på full fokus lukt mot Bloksberg. Den mannen kan irritere på seg gråstein og jeg må ha luft. Slår av tv og åpner et vindu, drikker litt mer kaffe og så… Ja, det var de flybillettene. Kanskje jeg burde kjøre isteden? Men da må jeg reparere bilen. Så jeg setter meg ned med bøkene for å drømme med bort. Hadde jeg bare eid en scooter så kunne jeg byttet den bort i en bedre bil, større motivasjon, god mestring og en langt mindre trang til å vaske og fjase når jeg strengt tatt burde lese, drømmer jeg mens jeg regner meg frem til at jeg aldri har bodd i en så jevnt over ren kåk siden sist jeg studerte.

Dagen etter bestemmer jeg meg for å lese på lesesalen.

Legg igjen en kommentar

