Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Med høst og Camilla

“Se! se!” Hun jubler ved synet av henne som om det er en kjær, gammel venn som hun har ventet på i lang tid og som endelig har funnet veien tilbake. “Se! se!” Så setter hun seg ned og fører lange samtaler uten ord med henne som om tid og rom ikke eksisterer i en verden der bare de to finnes. I en verden som bare rommer henne og Camilla.

Sølvtråder renne nedover vinduene og klipper solstrålene rett av. Jeg åpner døren for å hilse høsten velkommen mens hun fortsatt sitter dypt i samtale med Camilla. Hva vet jeg egentlig om henne? Det sies at hun er fra Fjällbacka og det sier meg ikke så veldig mye bortsett fra at Camilla kommer derfra og at det er i Sverige. Jeg tenker at Fjällbacka kanskje ligner på Midtimellombygda med en liten skole, bondegårder og noen spredte hus rundt nærbutikken som om noen mistet husene ut av handlevogna. Fjällbacka. Så lukker jeg døren til det kalde, det friske og vinker farvel til sommertoget som definitivt har forlatt perrongen for å lage plass til nye farger og en uendelig rekke av ord jeg ikke lengre har bruk for. Jeg bytter dem ut. Lufter dem bort og pakker dem ned så jeg får plass til nye ord og nye vendinger. Jeg husker at når jeg glemte var da jeg sluttet å være flink. Så jeg trør ut av vanemennesket med nytt mønster og skriver lister over det jeg har glemt.

“Se! se!” Som filtrert fingermaling lager hun bilder i solglimtet sammen med Camilla som er hennes nye beste venn der de sammen ligger på gulvet mens regnet lager morsesignaler på vinduet. Jeg lurer på om det regner også i Fjällbacka i dag? Så leser jeg at hun nå bor i Enskede og jeg slutter å tenke på Fjällbacka. Og mens hun fortsatt ligger med boken på gulvet og prater til bildet av Camilla så sjekker jeg kalenderen som melder om nye farger i vente. Jeg liker farger og tilføyer maleskrin på listen min.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

