Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Magekrøll og legetull

Å være nyinnflytter med et mulig sykt barn skal jaggu ikke være enkelt og det å kunne få en allergi-test viser seg å være langt vanskeligere enn man skulle tro selv om det første man gjorde da man ankom var å få ny fastlege og ny helsesøster. Her har man ting på stell, må vite, og når brevet fra Helfo kommer med godt vær og ny fastlege så regner jeg med at alt er i orden så når barnet er dårlig i magen for andre uke på rad ringer jeg dit man skal ringe når man er syk og mistenker at man kanskje kan trenge en allergitest på den lille: Jeg ringer fastlegen.

“Nei, dere står ikke på lista”, sier hun. Vi på jo stå på lista, tenker jeg, for jeg har byttet, fått det registrert og fått brev i posten om at alt er ok. “Så lenge du ikke står på lista kan du ikke få time”. Hva gjør jeg nå da? Legevakten er svaret på det meste så jeg forsøker legevakten selv om jeg vet at det verken er akutt eller fare for liv og helse. Det vet legevakten også og sender meg videre til helsesøster. Helsesøster kan ikke ta allergitester og hun lurer på om det kanskje kan være bakterier i forbindelse med barnehage-start. “Det kan det godt være”, svarer jeg for jeg vet ikke hva som rumler i magen og har derfor et sterkt ønske om å finne ut av det. Helsesøster kan dessverre ikke hjelpe, men hun tilbyr seg å ringe til kommunelegen for å høre. “Barn har krav på legehjelp”, sier hun og lover å ringe opp igjen.

foto: Vinterverket

“Dere kommer ikke på lista før i oktober” sier hun når hun ringer tilbake. Jeg sukker! Oktober er lenge til og jeg kjenner at jeg blir irritert! Ikke på henne, men på systemet. Her har jeg altså et barn som er syk, men ikke syk nok for legevakten, som ikke står på lista for å få time hos fastlegen og får som eneste tilbud en samtaletime hos helsesøster neste fredag og en mulig legetime en gang i oktober. Hun er snart 17 måneder og står i 1 måned uten legehjelp når det ikke er akutt nok for å oppsøke legevakten.

Min indre Løvemamma tar nesten overhånd, men jeg besinner meg for jeg vet at det ikke er helsesøster sin feil og det er lite hun kan gjøre med det så jeg ringer fastlegen igjen. “Nei, dere står ikke på lista og står man ikke på lista så får man ikke time”, sier hun. Jeg ber om å få en akutt-time, en avlyst-time, en time på kort varsel eller en time bare til en allergi-test for jeg mistenker at det kan være melk, men hun at det er vanskelig for meg å vite så jeg må vente til oktober. Oktober er lenge til og jeg kjenner det snører seg til i halsen. Jeg blir oppgitt, lei og frustrert mens nesen også tetter seg sammen. Det blir vanskelig å puste og jeg er klam. Klam av aggresjon, sinne, frustrasjon og en fornemmelse av forkjølelse som bygger seg hurtig opp og eksploderer i et kraftig nys etterfulgt av feberdønninger. Ringe legen? «Nei, vi har jo ingen», mumler jeg stille for meg selv og kryper godt under dyna der jeg drømmer om at hun snart skal bli bedre og at oktober må komme fort. Hun er snart 17 måneder og henger 1 måned i lege-limbo med magekrøll og legetull.

foto: Vinterverket

4 responses to “Magekrøll og legetull

  1. Malin 12. september 2011, kl. 19:43

    Så vanskelig de skulle være da! Håper det kommer seg.

  2. Kari Anne 13. september 2011, kl. 07:59

    Måtte bare sitere fra pasientrettighetsloven:
    «§ 2-1. Rett til nødvendig helsehjelp
    Pasienten har rett til øyeblikkelig hjelp. Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra kommunehelsetjenesten.»

    …og i følge odelstingsproposisjonen, er kommunen pliktig å yte dette, selvsagt med noen forbehold 😉
    Kjente jeg ble noe irritert på byråkratiet nå!!!

    God bedring til vesla!
    Og forresten fin blogg, kom over den tilfeldig, og blir GLAD hver gang jeg finner et nytt innlegg å lese.

  3. ca.strømsnes 13. september 2011, kl. 11:46

    Tusen takk for kommentarer og god bedring:-) Det ordner seg nok. Ble bare «litt» frustrert i går…. Men det ordner seg:)

Legg igjen en kommentar

