Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Ikke bare et hattestativ («syng med den stemmen du har»)

“Syng med den stemmen du har”. Spiller ingen rolle om du har en pipestemme eller er en brumlebass for i koret vårt er det plass til alle og alle skal få synge ut med den stemmen de har for det er derfor vi har fått en stemme så vi kan synge så høyt vi bare vil og de som ikke stemmer i får holde tyst de neste årene. Syng med den stemmen du har eller forbli stille.

foto: Vinterverket

Når dagene raser av gårde er det kvalitetstid å synge David Bowie i utakt på vei til barnehagen en fredags morgen. “Take your protein pills and put your helmet on”. Sammen med David blir vi sugd inn i en virvel av frihet, fredag og syv timer til helg. Syv små timer til jeg kan ta av meg «student-hatten» og «barnehage-mamma-hatten» og ta på meg «bare-mamma-hatten» som rommer timer med lang frokost, lek, frisk luft, bøker, sang, kos og klem. «Bare-mamma-hatten» er den beste av alle hattene. I fjor på denne tiden var «bare-mamma-hatten» den eneste på stativet og det er ikke før en liten lyslugget gutt med store blå øyne, som samtidig konsentrerer seg veldig om å måke sand oppi en liten bøtte, sier: “du er mammaen hennes” og peker på min lille som sitter dyp konsentrert i samme aktivitet i en annen sandkasse at det plutselig går opp for meg at jeg har flere hatter som skal balanseres og som skal passe inn. Jeg har uten å egentlig være klar over det tatt i bruk «barnehage-mamma-hatten» og alt den rommer. Har hun nok klær, fryser hun, sover hun godt, kan jeg hente tidlig i dag, er det greit å levere litt sent, hoster hun og er hun snørrete? “Nei, om du skal holde henne hjemme hver gang hun er snørrete så må du nesten holde henne hjemme hele året” og så ler hun blidt i telefonen. Snørr er ok i barnehagen og når jeg tenker meg om så tror jeg aldri at jeg har sett et barnehagebarn uten snørr og en anelse sand rundt munnen. Så vinker jeg og tusler ut porten der jeg legger igjen «barnehage-mamma-hatten» og tar på meg «student-hatten».

Når søndagskvelden kommer er vi ferdige med å synge for vi må spare stemmen til mandag når det er dags for å ta på seg «barnehage-mamma-hatten», «student-hatten» og «demokrati-hatten». “Take your protein pills and put your helmet on” og så leser jeg partiprogrammene en gang til for å være på den sikre siden ettersom hodet mitt stort sett blir brukt som hattestativ. En trend jeg er på god vei til å snu 80º rundt på 70º nord.

Legg igjen en kommentar

