Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Til hundeeier med rød bil

Vi har røde biler begge to og da jeg kom tilbake til bilen min på fredag for å ta helg hadde du parkert ved siden av meg. Du hadde ikke bare parkert bilen din, men du hadde også parkert hunden din som sto fastspent i hjulet på bilen din og som kikket på meg med store øyne da jeg kom tuslende. Han, jeg kaller hunden for ham selv om det kanskje er en hun for jeg kjenner verken deg eller hunden din, lå i skyggen mellom min bil og din bil. Helt alene lå han der og ventet fastspent med båndet festet fast i hjulet midt på parkeringsplassen.

Hvorfor har du hund? Det er ikke første gang jeg har sett hunden din slik. Jeg forstår at det ikke alltid er like lett å skulle balansere hundeliv med resten av livet og jeg forsøker virkelig å finne en mening med denne galskapen. Kanskje vil ikke hunden være alene hjemme og responderer med å pisse på det dyre gulvteppet ditt, gnage hull i sofaen, bjeffe øresus på naboene, rote i søpla og spise favorittskoene som kostet minst en halv månedslønn. Eller kanskje hunden ikke vil være alene i buret fordi han ikke er vant til det. Da ser jeg selvsagt at det er langt bedre for hunden å bli liggende på parkeringsplassen istedenfor at du skal bruke av din dyrebare tid til å trene opp hunden til å kunne være alene hjemme eller bruke tid og krefter på å finne et nytt, og bedre, hjem til hunden. Kanskje skulle dere noe etterpå? Da har du min fulle forståelse for at du fant det best å ta hunden med for å spare tid og bensin. Bensin er dyrt, må vite.

Parkeringsplasslivet. Syns du at et slikt liv er en hund verdig? Er det et verdig hundeliv å ligge på asfalten på en parkeringsplass i flere timer om dagen? Du har sikkert en god grunn til å gjøre som du gjør, men jeg har store problemer med å klare å se dem. Det er et stort ansvar det å ha hund, det vet jeg, og selv om man ikke skal sammenligne dyr med barn så kan man til en viss grad gjøre det ettersom dyr, på lik linje med små barn, er prisgitt de valg vi tar på deres vegne og de handlinger vi utfører. Syns du at du tar gode valg på vegne av hunden din? Du ville sikkert aldri behandlet barnet ditt på en slik måte. Ville du? Syns du at du er ditt ansvar bevisst når du lar hunden din ligge på asfalten i motordur, fremmede lyder, ukjente lukter og midt i sola når jeg kjører ut min bil som var det eneste som lagde skygge på den bittelille plassen han hadde fått til rådighet mellom dine bakhjul og mine bakhjul?

Jeg klarer ikke å se hvorfor en slik flott hund skal bli behandlet på en slik måte og jeg hadde tårer i øynene da jeg manøvrerte meg ut av parkeringsplassen med hjertet i halsen for å unngå å kjøre på hunden din, av frustrasjon for din handling og av medlidenhet for hunden som jeg måtte la bli igjen alene. Alene på parkeringsplassen. Jeg blir sint på deg og jeg blir sint på meg selv for at jeg ikke gjorde mer for hunden din, men det kan jeg fortelle deg at neste gang jeg møter hunden din fastspent i hjulet på parkeringsplassen så kommer jeg til å gjøre noe med det.

Du har kanskje dine grunner for at du handler slik du gjør og jeg håper det var verd det. For dere begge to.

foto: Vinterverket

One response to “Til hundeeier med rød bil

  1. Malin 10. september 2011, kl. 21:25

    Nå fikk jeg helt vondt!

Legg igjen en kommentar

