Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi abonnerer på vandelsattest og spiller lemen-bingo

Jeg legger inn søknad om vandelsattest hos politiet. Etter 2 uker får jeg brev om at attesten er grei og at det er intet å anføre. En uke etterpå mottar jeg et nytt brev om at attesten er grei og at det er intet å anføre. Krysset jeg av i boksen for å opprette et abonnement på vandelsattest?

Støvsugerdamen i etasjen over oss har vært stille i nesten to dager så nå tror jeg at babyen endelig har kommet. Kanskje hun til slutt lyktes i å suge ham ut, tenker jeg og smiler på hennes vegne mens vi spiller lemen-bingo på vei til bilen. “I dag skal du i barnehagen og så er det helg”, sier jeg til henne, men hun er mer opptatt av å løpe etter de små gnagerne. “Se! Se!” Hun jubler, veiver med armene og ler høyt ved synet av alle de hundre små som piler mellom føttene våre. “Ikke ta på dem. Det kan bli aua”, sier jeg. “Aua? Nei”, svarer hun og piler av gårde sammen med dem mens hun ler enda høyere. Lemen-bingo er fast opplegg hver morgen og nå kjenner jeg at jeg gleder meg til snøen kommer.

foto: Vinterverket

Hver fredag, sånn rundt kl.11, kobler de ut internett og kabel-tv. Jeg mistenker at det er et forsøk på kollektiv tvang for å få sløve fredagsstudenter til å lette på ræva og ta helgevasken. For min del fungerer det ganske så bra og mens jeg svinger støvsugeren over gulvet tenker jeg på hun som på overtid støvsugde for livet i flere dager i strekk. Nå har hun fått premien for iherdig innsats og jeg gleder meg til de kommer hjem. Jeg husker det som om det var i går vi kom hjem fra sykehuset. Men det var ikke i går for i går sto det to fnisefine jenter på trappa som spurte om hun ville være med ut for å leke. Sukk, som tiden går. “Mamma si pia har blitt stor”, sier jeg høyt til meg selv og til vaskekosten som jobber hardt med baderomsgulvet. Puh! Snart ferdig.

Så åpner jeg dagens bok for å lære noe nytt før helgen kommer og tar meg med på date med jentene på Skype. Men først tar jeg en telefon til politiet for å si opp mitt abonnementet på vandel. Om det ikke er noen sjanse for vervepremier og gode tilbud?

Legg igjen en kommentar

