Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mammablogg

Vi har vært våken ganske lenge når hun endelig våkner og sier at det er på tide å stå opp. “Bamsen kan ligge i senga og sove litt til mens vi steller oss”, sier hun, men jeg er ikke helt enig i det for bamsen har også vært våken lenge og trenger å bli skiftet på så jeg tviholder på den og tar ham med ut på badet. Han er rosa. Jeg tror kanskje at rosa er yndlingsfargen min? Mamma tror iallfall det for selv om hun sa før jeg ble født at jeg ikke skulle ha så mange rosa klær så har jeg nå masse rosa klær. Rosa er bra og når også den rosa bamsen har fått tørr bleie setter hun oss i stolen mens hun lager frokost. Mamma er ikke så god til å spise frokost, men hun sitter alltid sammen med meg når jeg spiser. Da snakker hun om dagen mens jeg spiser, tuller og ler. Mamma ler også, men når jeg kaster mat på gulvet så sier hun, med en litt tilgjort streng stemme, at det ikke er lov til å kaste mat på gulvet. Mamma er rar. Bare for noen måneder siden så lo hun bare når jeg kastet mat på gulvet og nå er det plutselig ikke lov. Jeg tror kanskje at mamma har glemt hva som står i Personalhåndboka.

Personalhåndboka

1. Det er lov til å kaste mat på gulvet
2. Når man våkner er det morgen. Spiller ingen rolle om klokken er 04 eller 07.
3. Selv om det blåser ute så trenger man ikke jakke og det er ikke alltid nødvendig med sko
4. Det er lov å smøre spagetti på veggene
5. Når man kjører lekebilen i veggen så er det nødvendig å hyle. Hyling er det magiske ordet som vil få veggen til å åpne seg slik at man slipper å rygge eller å snu bilen
6. Det er påkrevd med minst en utflukt i uka. Det trenger ikke være lekeland, svømmehall el. Elkjøp har flatskjerm- og duppeditt eldorado.
7. Man leser ikke aviser og bøker. Man river ut sidene, dypper dem i vann, krøller dem sammen og bruker dem som dukkemat
8. Alt kan kastes i do!
9. Lysestaker er ikke lysestaker. De er telefoner man bruker når man skal ringe viktige samtaler og når viktige samtaler blir tatt er det ikke lov til å avbryte. Konsekvensen for å avbryte er uavbrutt hyling.
10. Eneste tillatte hodeplagg er strømpebukse
11. Å se tv er overvurdert. Å trykke på av- og påknappen gjentatte ganger er høyst undervurdert og en fin aktivitet for hele familien
12. Vann passer seg best på gulvet (sammen med maten – se punkt 1.), sko trives best i bokhylla og brød oppbevares best i vaskemaskinen

Mamma har nok glemt hva som står i Personalhåndboka for hun sier på nytt igjen at jeg ikke får kaste mat på gulvet. Åhh, hadde jeg bare kunne prate så skulle jeg fortalt henne at hun tar feil, men inntil jeg kan si mer enn mamma, pus, natta, ja og nei så får det holde med et rungende “ja”. Da ler mamma og rister på hodet. Mammaer er rare. De ler på de merkeligste steder og de sier alltid så mye rart. “Mammaer er rare”, hvisker jeg inni hodet mitt til den rosa bamsen og så ler vi litt i smug så mamma ikke skal skjønne hva vi gjør.

foto: Vinterverket

Etter frokost får jeg leke litt mens mamma steller seg og rydder litt. Så pakker hun sekken og sier at vi må dra. “I dag skal du i barnehagen”, sier mamma og rekker meg sekken. Jeg får bære den selv for nå er jeg stor jente. Mamma smiler og sammen går vi ut døra. Den rosa bamsen ligger igjen på gulvet for mamma har sagt at bamser ikke kan gå i barnehagen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor for det er bamser i barnehagen, men da sier mamma at det er barnehage-bamser. «Super-bamser, slik som du har, må være hjemme og passe huset», sier hun og jeg tenker at det høres ganske logisk ut så jeg vinker “hade, bamsen” og så setter mamma meg i bilen som skal ta oss med til barnehagen. Men først skal vi opp de lange bakkene, rundt rundkjøringen og ned mot byen. “Skaialuft!”, sier hun og så ler vi. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ler, men jeg liker å le så når mamma ler så ler jeg med og når hun synger til radioen i bilen så ler jeg litt til.

“Ha det fint i dag og så sees vi snart igjen”. Mamma skal gå, men før hun går vil hun ha en kos. Hva er det egentlig med mammaer og kos? Jeg har ikke tid akkurat nå for jeg kan høre at dukkene og bilene roper på meg. Mammaer er rare. De skjønner liksom ikke at noen ganger så har man det travelt og da har man ikke tid til overs eller tid til andre ting. Kanskje de vil lære etter hvert at noen ganger så strekker ikke tiden til og at noen ganger er andre ting viktigere? Så jeg vir meg unna og løper inn på lekerommet, vinker og roper “hade”. Mamma smiler og vinker. “Sees senere”, sier hun og så går hun. Hurra! 6 timer med lek og moro. Ikke at mamma ikke er moro, men andre barn er litt morsommere. Vi snakker samme språk og har samme Personalhåndbok. Ingen som maser når man kaster mat på gulvet og det kan jeg like. Og om 6 timer er det helg. Da skal jeg hjem til den rosa bamsen og i morgen kan vi sove lenge i mamma sin seng. Det er det beste!

12 responses to “Mammablogg

  1. Liv-Inger 26. august 2011, kl. 10:15

    For et herlig innlegg! Morsomt og rørende samtidig. Stor skrivekunst! 🙂

  2. mormor 26. august 2011, kl. 11:47

    Deilig lesestoff for et mormorøye.
    Takk.
    Ha en fin helg med superbamser og spagetti på veggen :_)

  3. Laila 26. august 2011, kl. 20:00

    Nok en gang et herlig innlegg.
    Ha en flott helg:)

  4. janniche 27. august 2011, kl. 19:56

    Mange gangen man funderer på hva ungene tenker, og dette er vell det. Genialt innlegg. Kjempekoselig å lese. =)

  5. murmleMurmeluppa 27. august 2011, kl. 22:23

    Herlig innlegg!!! Tusen takk!!!

  6. Pingback: Vinglepetrine mammablogger « Vinterverket

  7. Pingback: Mammablogg og oppdagelsen av Melissa Etheridge « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

