Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

En god start på uke 34

“Finns det ingen doorman här? Hür ska jeg komma ut?”. Klokken har så vidt passert 09 når jeg er innom den lokale Prix-butikken og bestemmer meg for å dra en Anna Anka når døren visstnok har kilt seg fast og ikke vil la seg åpne. Det er ingen som ler og mannen i kassen sier bare at jeg må vente litt så skal han ordne det. Etter noen minutt kommer han og åpner døren. “Hollywoodtreatment? Det gillar jag!”, mumler jeg.

I litt over en uke har vi bodd nord i nord når jeg dummer meg ut for første gang. Det må være ny rekord, tenker jeg og setter kurs mot Rema. Like greit å finne ut hvor den ligger så jeg kan gi Prix en liten pause fra morsomhetene mine. “Skaialuft!”, sier jeg og ler høyt mot bilstolen i baksetet. Skaialuft. Området vi bor i heter visst det og hver gang vi kjører inn og ut av krysset så sier jeg “Skaialuft” og så ler vi sammen i den røde bilen. I dag er det bare jeg som ler. Alene ler jeg mens jeg svinger ut på E6 og det gjør meg litt trist. Litt trist og litt glad for at hun er i barnehagen i dag. Så jeg setter på radioen, jeg spiller høyt og jeg synger med. Noen friheter må man ta seg når Jubeltrollet er i barnehagen og koser seg. Ja, for jeg vet at hun koser seg. Og mens radiomannen forteller om His Bobness som ble sint da Neil Young ga ut “Heart of gold” svinger jeg inn på Rema. Perfekt.

En halvtime og to rundkjøringer senere er jeg i Skaialuft igjen. Eller heter det på Skaialuft? Jeg tror det heter i Skaialuft. De er visst veldig opptatt av luft her nord i nord. Skaialuft, Hjemmeluft, friluft og det fins sikkert mange andre lufter i området. Jeg bestemmer meg for å finne ut mer om dette, men ikke akkurat nå for nå har jeg nøyaktig 2 timer til rådighet før jeg skal på forelesning og de 2 timene skal jeg bruke til noe fornuftig som å drikke kaffe, rydde litt, dusje og andre viktige saker og ting. Luft-områdene får vente. Nå er det Veronica Maggio, kaffe og en varm dusj. Og mens jeg står der under det varme vannet så begynner jeg å skrattle av meg selv. Syns de virkelig ikke at Anna Anka-imitasjonen min var morsom? Jeg ler høyt mens Veronica synger “snurra flaskan, jag har aldrig, sanning eller konsekvens, vad vill du veta om mig?”. Svensker. Det gillar jag!

6 responses to “En god start på uke 34

  1. Wenche B 22. august 2011, kl. 17:15

    En gang på 80tallet lå det en reiselivsbrosjyre på SASflyet med rosende omtale av Hjemmeluft (samisk: Jeabmeluokta; Selbukta). Omtalen var også oversatt til engelsk; Homeair… Ellers er nå Russeluft søtt, da.

  2. Malin 22. august 2011, kl. 20:07

    hihi, jeg syns anna anka vitsen din var morsom!

  3. Tove 22. august 2011, kl. 20:53

    Hehe… lo godt av Anna Anka-vitsen din! Skikkelig humor!!! Håper du vil trives i Finnmark. Jeg har flyttet sørover etter noen år der oppe og savner folket, naturen, humoren og Alfa Omega (kafeen i Alta sentrum… eller var det city)!

Legg igjen en kommentar

