Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Første skoledag for Strømsnes-jentene

“Det heter ikke sentrum, det heter city”, sier hun på vennlig vis når jeg lurer på om det ligger i sentrum. City heter det. Man er internasjonal nord i nord må vite.

Når barnehagen har planleggingsdag på første skoledag så har man ikke annet å gjøre enn å putte ungen i den grønne lille vogna og ta henne med på obligatorisk info-møte. “Det blir spennende”, sier jeg til henne og når vi omsider finner frem til riktig rom møter vi mange like spente ansikter som smiler sjenert mens de følger mer med på hendene som fikler med penner og papir. Jeg smiler tilbake og finner en ledig plass ytterst på bakerste rad. Det er stille i rommet. Stille. Helt stille til noen finner et for godt å rope ut “Jaaaaa!” etterfulgt av rungende latter. Alle stirrer på oss og så ler de. Jeg blir litt flau og hvisker til henne. “Ja, det er bra. Men nå må vi være litt stille” og så gir jenta på plassen ved siden av oss en blyant til henne så hun kan tegne litt.

Damen som snakker ved hodet av rekken med mennesker bak pulter ser grei ut og det hun sier er interessant. “Ikke tegne på bordet”, hvisker jeg til henne og gir henne notatboken som hun kan tegne i. Damen forteller om ulike muligheter, hva vi skal lære, om yrket vi til slutt skal få og hva vi skal igjennom de første ukene. Lukter det bæsj? Har hun bæsja? Jeg bøyer meg diskret ned mot den rosa strømpebuksa, men jeg kan ikke kjenne noe. Hva vi skal igjennom ja. Det var det damen snakket om. Jeg har allerede kikket på pensumlisten og den ser spennende ut. Var det noen som snudde seg? Lukter de at hun har bæsja? Nei, jeg tror ikke det og så blar jeg om notatboken så hun skal slutte å raspe neglene over fronten. Åhh, for en lyd! Syns de andre at vi er irriterende? Nei, de smiler og når hun atter en gang roper gledesstrålende ut “Jaaaaaa!!” så ler de på nytt og smiler igjen. Hva var det damen snakket om? Pensum? Nå datt jeg helt av lasset og jeg er sikker på at hun har bæsja. Har hun tegnet på bordet? Ja, hun har tegnet på bordet. Forsiktig gnir jeg på strekene og de går heldigvis bort. Da ler hun høyt og alle snur seg igjen. Jeg rødmer litt, men later som ingenting mens damen der fremme fortsetter å snakke om ting vi må huske på, ting vi skal gjøre og ting vi skal delta på. “Ohhhh! Jaaaa!” Hun hyler ut i latter, tegner på bordet og skraper på notatblokken. “Kanskje det er på tide med en pause”, sier damen og de andre nikker. Nå har hun definitivt bæsja så jeg setter henne i vogna og sier at jeg tror det rekker for i dag. De andre smiler og nikker igjen. Jeg tror de er enige.

På veien hjem synger jeg “Kommaga my Lord. Kommaga. Kommaga my Lord. Kommaga” og da ler hun igjen. “Det var en god time. Syns du ikke?”, spør jeg, men hun har allerede sovnet i baksetet. Å være 1 år på høyskole tar på. Godt det er barnehage igjen på mandag, tenker jeg, og svinger inn på parkeringsplassen foran det vi nå kaller hjem.

7 responses to “Første skoledag for Strømsnes-jentene

  1. sigrid 18. august 2011, kl. 18:43

    Hehe, ser det for meg! Veldig morsomt 🙂

  2. Hilde 18. august 2011, kl. 21:01

    Høres ut som en flott dag for den lille. De luktet helt sikkert ikke noe. 😉 Jeg husker veldig godt å ha vært med min mamma på skolen da jeg var ca 2. Gøy! 🙂

  3. Hilde 19. august 2011, kl. 08:38

    Litt malplassert spørsmål kanskje, men jeg må bare… Er dere fremdeles fornøyd med den nye bilstolen? Vi har enda ikke kjøpt, men er nå veldig bestemt på at det blir den. Hvordan gikk den lange turen, med tanke på bilstolen? 🙂

    • ca.strømsnes 19. august 2011, kl. 09:31

      Hun hadde det kjempe stas, men var veldig trøtt etterpå. Skal vente noen år før hun entrer skolebenken igjen;)

      Er veldig fornøyd med bilstolen. Hun sitter stødig, godt og hun liker selv å sitte i den. Turen, med tanke på bilstolen, gikk veldig bra. Nå hadde vi ingen uhell så jeg kan ikke si så mye om hvordan den er i slike tilfeller, men den har kommet godt ut i tester som en bakovervendt bilstol. Hun satt godt og trygt hele veien og det er en fin stol med tanke på at man har godt med armslag, kan bevege litt på seg og hun sover godt i stolen.
      Hun ble fryktelig sliten de siste 10 milene (kjørte ca. 60 mil til sammen), men det kom nok av andre ting;)

      • Hilde 20. august 2011, kl. 15:57

        Det var nok en gruelig lang tur for en liten kropp. Kan tenke meg dere begge to var bra trøtt og lei da dere kom frem. Kjempeflott at bilstolen holdt mål. Selvfølgelig har dere ikke fått testet den i kollisjon, og det håper jeg virkelig dere slipper også. Det var komforten jeg tenkte på. 🙂

  4. Lammelåret 19. august 2011, kl. 20:02

    «Litt» distraherende, men godt at det snart er barnehagestart. Hva studerer du? Lykke til!

Legg igjen en kommentar

