Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi monterer kjøkkenstoler og begynner i barnehage

Når mandag kommer med forsovelse og dårlig tid skjønner jeg at i dag er den første dagen med løsrivelse og forandring i små skritt på veien til andre akt av det vi kaller hverdag. Så vi spiser frokost med spenning og godt humør før jeg presser bilen opp alle de lange bakkene, rundt begge rundkjøringen, og inn på parkeringsplassen foran porten til hagen som rommer alle barna. Jeg er spent. Jeg er så spent at jeg nesten sprekker og jeg vet at det er langt verre for meg enn det er for henne. Hun vil ha det som plommen i egget blant husker, dukkestuer, store grønne flekker, lavvo, gapahuk, husker, sklier og hestene og hundene på andre siden av gjerdet. Det er definitivt verre for meg enn for henne.

Veien opp føles uendelig lang og jeg er stolt av meg selv når vi kommer frem til den lille døra som heter “Grønn”. Hun jubler og drar i døra.

foto: Vinterverket

Hjemme i vårt nye hjem har vi begynt å komme litt på plass. Pappeskene er tømt, bilder er hengt opp og den eneste potteplanten vi eier har fått hedersplassen i det lille vinduet ut mot bakken. Den trives visst der. Det står fortsatt noen søppelsekker i boden som også fungerer som vaskerom og kjøkkenbordet er skrudd opp. To stoler har jeg også fått til, men det tok meg nesten 2 timer og da orket jeg ikke mer. Hvem trenger flere enn to kjøkkenstoler? Ikke vi så jeg sier meg fornøyd med det mens hun er mer fornøyd med at lekekassen er på plass. Tv har vi fått og internett er på plass når det begynner å ligne et møblert hjem innenfor den lille hagen.

De spiser frokost når vi kommer. Det er god stemning og hun finner seg rask til rette på lekerommet. Damen som tok imot oss viser meg den lille plassen hun har fått, kurven, stolen og bamsen i papp som henger sammen med andre små bamser på veggen merket med navn og fødselsdag. Jeg smiler. De har gjort alt klart til hun skulle komme og de tar alle vel imot oss. Og plutselig kjennes det ikke så skummelt når hun slipper hånden min for å leke med de andre barna mens hun som tok imot oss passer godt på dem sammen med de andre damene i like t-skjorter. Hun ligner veldig på ei jeg kjente for mange år siden og det føles trygt selv etter to timer når vi er slitne og klar for å dra hjem. “Velkommen tilbake i morgen”, sier hun og vinker. Vi kommer tilbake neste dag og hun jubler når vi kommer frem til døra som heter “Grønn”.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Dagene går med til å leke, lese, rydde i rot og til å bestille kjøleskap. Vi går turer for å bli bedre kjent og drikker kaffe med nye naboer i sola før vi drar innom skolen en tur. Der kjøper jeg min første almanakk siden slutten av 90-tallet og skriver sirlig inn navn, adresse og nummer. Det kribler i magen og jeg gleder meg til å begynne. Og selv når de store jentene dytter min lille og sier til henne, i en nesevis tone, “du får ikke leke med oss” så kjenner jeg at dette er riktig og jeg må ikke la min indre Løvemamma ta over. Så vi tar det med godt humør mens vi venter på nytt kjøleskap og leker i sola til kvelden kommer når jeg bokstavelig talt setter meg på skjeve så en av de vanskelige kjøkkenstolene knekker. Så pusser jeg tenner og skriver i almanakken: “Husk å trimme mer og sjekk om NAV har AMO-kurs kurs i kjøkkenstolmontering”. Heldigvis har jeg 4 stoler til i boden så livet ser fortsatt lyst ut.

foto: Vinterverket

2 responses to “Vi monterer kjøkkenstoler og begynner i barnehage

  1. mormor 17. august 2011, kl. 09:19

    Kommer seg på plass.
    Skal bli morsomt å følge dere i «det nye livet»
    Ha en fin dag der oppe i nord.

Legg igjen en kommentar

