Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi logger av i Midtimellombygda

Når mørket faller på og musikken tar slutt etter siste dansen på den gamle brygga så har vi fire dager igjen i Midtimellombygda med blandede følelser. Flyttelasset er allerede kjørt opp den lange veien til byen som ligger inni den lange fjorden etter strekninger over fjell som gror rein og mose. Vi er snart på tur når vi bare har å kaste og å vaske igjen. Det er rart. Det er rart å tenke på at i morgen skal vi låse døra for siste gang og vi skal vinke farvel og på gjensyn til huset i fjæra, tante Grønn, den gamle brygga, butikken som alltid smiler og der man kan skrive på bok når man ikke har penger på konto, til Meierihagen, tante Violett, gårdsfolket, båtene, fjellene, sambygdinger, den lokale Jimmy Olsen og den digre ørna som titt og ofte har vært innom på besøk. I morgen setter vi kurs mot en ny hverdag og et nytt liv. Jeg er spent. Gleder meg, gruer meg, er glad, litt trist, spent, nervøs og nå romler det i magen. Jeg er sulten.

Det har vært noen fine år med pub i bensinstasjon, dryling av tørkatorskhau, storlyging, kaffe hos tante Grønn, juleverksted i Meierihagen, storkalas i Hovdegården, fnising og fjasing med jentene, quiz med varierende lagresultat på den gamle brygga, frosne vannrør, snømåking, bading i fjæra, bærplukking i skogen, vin på veranda med tante Violett, mer fnising og fjasing med jentene, nye bekjentskaper og gamle som har blitt fornyet. Hus som har blitt solgt, folk som har flyttet fra, gamle venner som har kommet hjem og en usikt man alltid vil ha med seg. Det har vært mageværinger, storm, stilla og et nytt liv. Det har vært latter, tårer, slit og glede.

foto: Vinterverket

Nesten alt er tømt og mens jeg venter på han som skal komme med henger bruker jeg tiden på å vaske vinduer med alle dørene åpne. Det lukter fjæra, hav og god stemning. Det lukter hjem og gode minner. “Vi kommer tilbake”, sier jeg høyt til katten og så kjenner jeg at jeg gleder meg. Gleder meg til å lære mye nytt, til å gjøre noe fornuftig, til å bli kjent med nye mennesker og til å gjøre noe nytt. “Vi har hverandre så da går alt bra”, sier jeg og tenker at jeg er aldri alene. Vi er aldri alene. Og da er det ikke så trist å skulle flytte fra venner, familie og gode dager i Midtimellombygda når det er under et døgn igjen og jeg håper jeg rekker å bli ferdig før vi skal legge ut på den lange veien som går enda lengre mot nord. Tre år skal vi være der og så kommer vi tilbake. Det er det som er planen og jeg er glad jeg har en plan. “Det er en god plan”, sier jeg til katten, men han later ikke til å bry seg videre om det. Han vet ikke at vi skal flytte. Hun som sover på loftet vet det heller ikke, men vi tre har hverandre og bare vi kommer oss gjennom 8 timer i bil så kan vi klare det meste når vinduene er nypusset og maten er klar. Vi er snart klar når vi logger av i Midtimellombygda. Neste gang logger vi på i det som heter “Àlaheadju gielda” på lokalspråket.

Sees snart igjen og ta vare på fjæra mens vi er borte.

foto: Vinterverket

6 responses to “Vi logger av i Midtimellombygda

  1. sigrid 10. august 2011, kl. 11:42

    Blir å savne dere masse! :/ Men det blir nok bra for dere.. Lykke til i den nye tilværelsen! 🙂

  2. Ann-Kristin 11. august 2011, kl. 07:59

    Hei. Har bare fulgt din blogg over noen uker etter at jeg leste «Baby you can drive my car». Du skriver så godt og har et slikt godt blikk på verden og hverdagen. Håper du fortsetter etter at du flytter til Alta. Jeg er ei godt voksen dame med barn og barnebarn, hund og kjæreste, men det du skriver om er så allmengyldig,utenfor alder og kunne handlet om oss alle verden over. Ønsker deg all lykke og fremgang, mange nye opplevelser og mange nye venner. Du er ei jente jeg gjerne skulle ha presentert for en av mine sønner, ….. du er ei kjempejente.
    Ha en fin dag
    Hilsen Ann-Kristin

  3. mormor 11. august 2011, kl. 13:12

    Nye opplevelser og nye venner, vemod når bilder fra før sees på.Viten om at det er en stasjon på livets vei og ingen full stopp.
    Det høres nesten litt forjettende ut.
    Lykke til 🙂

    Ha en fin reise frem 🙂

    • ca.strømsnes 13. august 2011, kl. 19:21

      «Viten om at det er en stasjon på livets vei og ingen full stopp». Det var veldig godt sagt:)

      Nå har vi kommet vel frem og er så langt godt fornøyd. Alta virker veldig bra og vi har fått mange koselige naboer. Så det lover veldig bra:)
      God helg, mormor:)

Legg igjen en kommentar

