Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hverdag er hjertemedisin

Det er først når jeg åpner døra at jeg oppdager at det ikke er tåke ute, men sol fra skyfri himmel. Vindusvask står definitivt på plakaten, tenker jeg etter at vi har spist frokost og står under det varme vannet i dusjen der jeg oppdager at det er helt ok å bruke billig shampo fra Sverige til å barbere seg under armene med. Vi venter på telefoner med spennende beskjeder mens naboene drikker kaffe på veranda. Av og til ler de lavmælt og smiler til hverandre mens jeg kan høre katten mjaue i bakken ned til fjæra. Han hører sitt eget ekko fra øya og mjauer tilbake til seg selv. Jeg smiler og så setter vi Herr Isbjørn bak i lastebilen til takten av båtene som kjører gjennom sundet og som blander seg med lyden av musikk fra radioen til naboene. Jeg tror det er Coldplay?

“Kan du hente tauet i hytta?”. Katten har fått selskap av far og sønn i fjæra. De styrer med en båt og nå trenger de visst et tau som far vil at sønnen skal hente. “MAMMA! Han pappa sir at du må komme ned me tauet!!”, roper guttungen. Far rister oppgitt på hodet og etter en stund kommer mor ned med tauet. Jeg smiler og kan høre at naboene humrer bak avisene.

Vi bruker dagen på å vaske klær, rydde litt, kjøre veranda-runden med Herr Isbjørn og på å drikke kaffe i sola. Jeg er fortsatt ikke helt med, men hverdagens varme gjør godt selv om vinduene blir forsømt når det er bedre å sløve i sola. Jeg vanner og ompotter noen planter som ikke helt har tålt den nord-norske sommeren. Jeg er på andre runde av årets blomster og er nær ved å gi opp. “En sjanse til og så er det høst i nr.11”, sier jeg til meg selv mens jeg misunnelig skuer over til naboene og ser at selv om kanskje ikke gresset er grønnere på den andre siden så er potteplantene forbanna mye finere. Hvordan får de det til? Så våkner hun og vi steker laks til middag.

foto: Vinterverket

One response to “Hverdag er hjertemedisin

  1. Jakob 29. juli 2011, kl. 20:09

    Jeg kan savne lukten av stekt laks. Den er så absolutt uskyldsren og sunn.

Legg igjen en kommentar

