Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vårt tilsvar må være åpenhet, inkludering og en ytringsfrihet som står sterkere enn noen gang

Hvordan forholder man seg til mennesker som mener at de er suverene over demokrati og menneskeverd? Mennesker som har gitt opp det å fremme sitt budskap gjennom demokratiske kanaler og som mener at det å skyte vår fremtid er eneste vei til å bli hørt? Hvordan forholder man seg?

Man kan ikke tie det i hjel. For å forstå ondskapen, ikke skylde på ondskapen, men for å forstå mennesket bak ondskapen, er det viktig å lese hans budskap, hans ord som dog riktignok ikke alle var hans egne, og ikke ty til å kvele dette med forklaringen “en gal manns verk”. Han skal ikke forstås i hjel, men heller ikke ties i hjel. La det som ulmet i mørket få komme opp i dagslys der troll har en tendens til å sprekke. Vi må slå hard ned på dette og tvinge hans eventuelle likesinnede til å bruke de samme kanaler som alle andre som ønsker å ytre meninger og vil spre budskap må gjøre. Vi skal ikke tie i hjel og det skal være plass for alle, men alle må følge de samme spillereglene. Vi må oppfordre til åpenhet og vi må holde fast på vår ytringsfrihet. Den må ikke surne på glass og selv om vi hater så må vi ikke la vårt eget hat få feste rot og vi må ikke la andres hat få gro i grums fordi vi ikke tåler å høre det. Vi må høre det for å vite. Ikke for å forstå for jeg kommer aldri til å forstå, men for å vite.

Demokrati, ytringsfrihet og rettferdighet er det som skiller oss fra den usiviliserte. Det må vi holde fast ved og vi må ikke gå i fella for å rokke ved våre viktige prinsipper. Vi må holde fast ved dette selv når noen går fra penn til våpen for å spre sitt onde budskap. Vi må kollektivt ta avstand og fordømme slike handlinger, utført av mennesker som tar livet av fremtiden for å nå ut, slik at de ikke blir helter og kjendiser. Et slikt menneske er aldri en helt og derfor vil jeg aldri føre hans navn i min penn. Det er min avstand, det er min forakt og det er mitt standpunkt etter å ha sett hans handlinger og etter å ha lest hans ord. Ord som ikke ville blitt lest ellers og det var med en bitter ettersmak jeg leste, men jeg måtte vite. Vite hva som rører seg i et slikt hode. Ikke for å bli en marionette i et velregissert enmannsshow, men for å vite. Jeg kommer aldri til å forstå, men jeg må vite.

Vårt tilsvar må være åpenhet, inkludering og en ytringsfrihet som står sterkere enn noen gang. Vi må kjempe med alt vi har at alle ytringer kommer frem i dagslys og vi må forebygge at ondskap kan gro på bunnen der ingen når for så å eksplodere når vi minst venter det. Vi må sørge for at alle har en mulighet til å kunne si sitt for det er først da vi har en mulighet til å motsi, til å bekjempe og få dem til å motsi og bekjempe oss på våre premisser. Vi må være sterke og vi må holde fast på våre prinsipper. Og med tid og stunde vil de kanskje skjønne at vår måte er den eneste riktige for å nå frem og når de ikke når frem så innser de kanskje at det er en tapt sak. De har en tapt sak. Vi må kjempe for å vinne på den rette måten: Med åpenhet, inkludering, ytringsfrihet og en rettferdig rettergang for alle som har feilet. Det er det som skiller oss fra den usiviliserte. Det må vi holde fast ved og aldri la slippe tak.

2 responses to “Vårt tilsvar må være åpenhet, inkludering og en ytringsfrihet som står sterkere enn noen gang

  1. Nils Elvemo 25. juli 2011, kl. 03:29

    Leste du denne hos liberaleren? (http://www.liberaleren.no/2011/07/24/nasjonalistangrep-pa-friheten/#more-13881) Den anbefales på det varmeste.

    Jeg er litt uenig med deg. Det mannen har gjort, har han gjort. Det er det han skal dømmes for. Om man tar han etter terrorparagrafen, eller velger andre paragrafer i stedet, så får han sin maksstraff, pluss evt sikring. Selv gidder jeg i alle fall ikke å sette meg ned med 1500 sider bare fordi de er kompilert av en galning.

    Men selv om jeg ikke gidder noen større leseøkt til galningens ære, så er jeg jo en del ting som er viktige å forstå. Mange av dem er greit utdypet i bloggposten hos Liberaleren. Jeg tror ikke det er så viktig å forstå intellektualisert makkverk – hvis det er det det er – og samtidig er det ikke så lett å forstå hva det var som får folk til å tilte. Sammenligner vi denne personen med Hitler, kan vi kanskje forstå begge to litt bedre.

    Jeg har Mein Kampf i hylla. Ikke en av de tynne. En av de store. Hitler forstod nemlig at ikke alle ideer var like salgbare overalt. Dermed var den engelske utgaven en ganske tynn skrapet sak, mens den danske, som jeg har, var komplett. (Ikke spør hvorfor den danske er komplett). Boka står der i hylla og kikker ned på meg, og det har hendt flere ganger at jeg har plukket den frem, men jeg kommer meg aldri lenger enn arkitektskolen i Wien.

    Man har analysert Hitler i snart 70 år – men man har ikke kommet frem til noe fornuftig svar om hvorfor ting ble som de ble. Og blekka hans? Den blir vel stort sett bare lest av de som uansett er skrudd, eller som er forskere. Vær forberedt på at vi aldri vil forstå han fra Oslo og Utøya – like lite som vi har kunnet forstå Hitler.

    Litt forstår vi likevel om begge tilfellene.
    * Det handler om en avmaktsfølelse.
    * Det handler om et miljø preget av folkelig misnøye mot bedrevitende politikere
    * Det er en fiende som er årsaken til elendigheten.

    Blant ulikhetene er at Hitler var mer av en demokrat, mens Utøya-mannen metodemessig ligner mer på far out left. Den som lever får se hva som kommer frem, men det får altså bli noen andre som tygger manifestet hans.

  2. ca.strømsnes 25. juli 2011, kl. 12:59

    Jeg er i utgangspunktet ikke uenig med deg, men jeg tror man for alt det er verd må unngå å mystifiere ham samtidig som vi ikke gir ham en åpen arena for hans uredigerte «sannhet». Det er en balanse, men ved å holde fast på det som er viktig ved vårt demokrati og det å gi rom for alle ytringer, også de ekstreme, er slik vi for alltid stå sammen om at man «kriger» med ord. ALDRI med våpen.

Legg igjen en kommentar

