Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Mamma og pappa. To små ord som rommer så uendelig mye

Mamma. Et lite ord som rommer så mye. Ble jeg mamma kun i kraft av å ha den evne til å produsere egg, til å la egget mitt bli befruktet, ved å ha en livmor som kunne huse en baby og ved å ligge fem timer i fødsel? Var det nok til å kunne gi meg tittelen “mamma”? Er “mamma”-tittelen noe man må gjøre seg fortjent til eller er det nok å kun gjøre forarbeidet?

Etter 15 måneder syns jeg fortsatt det er rart å kalle seg for mamma. Jeg er mor, jeg er mamma og jeg er en voksen person som betaler strømregningene nesten i tide, som alltid har melk i kjøleskapet og som vasker klær med allergivennlig vaskemiddel. Jeg er mamma og jeg vokser mens jeg gjør mitt beste for å bli enda bedre. Jeg har mye å lære og det å bli mamma er ikke gjort på en dag. Å være mamma og pappa er ikke bare biologi. Det rommer så langt mer og det krever så mye mer enn bare å bidra med biologisk materiale. Det å være mamma og pappa er å ta vare på barnet, å gi det omsorg og oppdragelse, å skape trygghet og faste rammer, ha det gøy og lage gode minner for fremtiden. Det å være mamma og pappa er å gi barnet nok ballast, kunnskap, selvtillit og folkeskikk til å en dag kunne klare seg selv i den store verden. Det å være mamma og pappa er å alltid ha et åpent hjem som man kan komme tilbake til når den store verden blir alt for stor.

Å være mamma er å sette seg selv i andre rekke når man ikke lengre er hovedperson i eget liv. Man skal ikke utslette seg selv med “massivt mammaødeleggelsesvåpen”, men man innser plutselig at det alltid er noen andre å ta hensyn til, noen som alltid kommer først og noen som er viktigere. Man lærer seg å prioritere og at det faktisk er viktig å betale strømregningene i rett tid, å alltid ha nok melk og å alltid ha godt humør og en god porsjon med tålmodighet når logistikken ikke fungerer helt slik man hadde tenkt og når ting går litt på tverke. Er det noe jeg har lært så er det at Murphys Lov fortsatt er aktuell og at det å være mamma er så langt mye mer enn å gå gravid og føde et barn. Det lille ordet rommer enorme mengder med glede, nervepirrende øyeblikk, latter, tårer og varme klemmer. Det å være mamma og pappa er å være der for barnet sitt i tykt og tynt. Følge opp lekser, tannlegetimer, gi en ekstra klem når det er troll under senga, gi omsorg når barnet er lei seg eller er syk og å male verden gul på en grå dag.

Det at jeg klarte å lage et barn og føde et barn gjorde meg kanskje til mor, men det at jeg tar vare på henne, gir henne omsorg, rettleder henne, har det morsomt med henne og viser henne verden gjør meg til mamma. Mamma og pappa. To små ord som rommer så uendelig mye mer enn kun biologi.

foto: Vinterverket

2 responses to “Mamma og pappa. To små ord som rommer så uendelig mye

  1. Hilde 18. juli 2011, kl. 20:55

    Nydelig, sant og velformulert. Sitter her og smiler og tenker på hvor heldig jeg også er som er mamma til min lille kenguru og gleder meg til pappaen straks kommer hjem fra jobb. Jeg tror han også vil like å lese dette. 🙂

Legg igjen en kommentar

