Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi er på G

De kaller henne for Rikke. Rikke heter hun, tror de, og etter 1 år får jeg meg ikke til å korrigere dem. Burde kanskje gjort det med en gang, men kjært barn har mange navn og Rikke er ikke det verste navnet å ha. Selv når man heter noe annet.

Det er lørdag morgen når katten kommer hjem igjen etter å visstnok ha feriert hos naboene. “Var ikke gresset grønnere på den andre siden?”, spør jeg. “Mjau”, sier katten og går og legger seg. “Jaja, velkommen hjem da”, sier jeg og smiler. Alt er som det skal og alt er på G. Bokstavelig talt når jeg logger på Google Pluss og ikke skjønner løk. Jeg skjønner ikke helt konseptet og syns at Google Pluss høres med ut som en tampong, størrelse Large, men jeg har lest at dette er det nye store innen sosiale medier og selv om man bor på bygda så må man følge med på det som skjer i verden og la den indre kosmopolitten kommer frem nå og da. Så jeg takker ja til invitasjonen og logger meg på for å slippe nok en del av verden inn i min egen stue. Kanskje burde ha pyntet meg først?

Det ligner litt på en blanding av Facebook og Twitter på siden der man kan lage egne kretser og gnister. Gnister? Hmm, det må være folk man egentlig ikke liker og som lager gnisninger i hverdagen. Har man bruk for en slik merkelapp? Jeg undrer meg litt og klikker på “startsiden” som heter Strøm og får opp en blank side. Jeg har kanskje ingen venner her inne? Hvor finner jeg dem? Jeg roter litt rundt mens katten kommer ned igjen. Slipper ham ut og lager profil, roter rundt litt mer og oppdager at jeg har “+1” på siden min. Hva er det? Jeg klikker og tenker at det sikkert er noen som syns at profilen min er hysterisk morsom og vidunderlig bra. Det er det ikke. “Dine +1 vises her. Gi +1 til ting på nettet som du liker, er enig i, eller ønsker å anbefale til andre”. Her kjører vi barnehageopplegg, tenker jeg og smiler litt for jeg vet at det kan være lurt for å få slike som meg til å skjønne hvordan man skal komme på G.

Etter å ha surret rundt i Googleland i noen timer gir jeg meg for dagen med tre nye venner, den ene er min bror, og en startside som ikke er like tom som den var da katten kom hjem når «Rikke» våkner og vi er timer fra en fabelaktig feiring som rommer hele alfabetet med virkelige mennesker i samme krets for han som fylte 50-år for litt siden. Vi er fra A-Å i alle aldre når sola titter frem. «Vi er på G, Rikke-mor», sier jeg til henne. Hun smiler.

foto: Vinterverket

3 responses to “Vi er på G

  1. Lammelåret 16. juli 2011, kl. 17:41

    Sender du meg en invitasjon, får du en til i kretsen din, en av kretsene iallfall.
    *Vil være en av de oppdaterte G-ene*

    Her har vi vår egen besøkspusekatt, som ser ut til å ville flytte til oss permanent og vi klager ikke. Det er så koselig, atte!

    Har skrevet om henne her:
    http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/07/02/snikete-besokspusekatt/

    Fortsatt god sommer!

Legg igjen en kommentar

