Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Utrendyvisme med barn og bygd

“Jeg er en småbarnsmor på bygda og jeg er utrendy”, sier jeg høy til meg selv mens jeg studerer mitt eget begredelige selvbilde i speilet. Ikke har jeg trendy hår, trendy klær og ikke er jeg spesielt glad i radiovennlige låter. “Du er bare sååå lite happening”, sier jeg og geiper til meg selv. Jeg geiper tilbake før jeg hopper i dusjen og setter som mål å være ferdig med førsteslåtta innen fredag.

Trendy. Hva skal egentlig til for å være trendy? Å skape en ny trend kan jeg nok bare se langt etter, men å følge etter andre burde jeg kunne klare. Så hvorfor klarer jeg ikke det og er det egentlig så utrendy med olabukser, Mariusgenser, støvler, en god gammeldags kaffetrakter og det å være trygg? Trygghet gir frihet og de som skjønner seg på dette med trender sier at frihet skaper nye trender og hvor finner man mer frihet enn på bygda? Her kan man sykle midt på veien, hoppe fra kaia, klatre i fjellene, være ute til sent på natta og man kan gjøre det meste uten å være redd for noe. Å bo på bygda er nesten som å være vektløs og ettersom barn er mobile så kan man ta med seg barna inn i den vektløse tilstanden og volià: Man har muligheten til å bli en trendsetter. “Jeg er en småbarnsmor på bygda og jeg skal bli en trendsetter”, sier jeg høyt og så ler jeg av meg selv.

De sier at folk på bygda realiserer seg selv gjennom plenklipping og hagestell. I Midtimellombygda realiserer vi oss gjennom å se hvem som kan kaste (red.anm.: dryle) tørka torskehoder så langt som mulig og ved å se om man faktisk kan lage rosa champagne av hjemmelagd ripsvin i brusmaskin. På bygda heter det fortsatt brusmaskin selv om det på tv visstnok heter “sodastreamer”. Det er det samme? Er det ikke? Til mitt forsvar så er det ikke så lett å følge med på hva som skjer i verden når man kun har tv og telefon på vindstille dager og manglende bredbånd fordi kabelen var for kort mens det fortsatt er tele i bakken og vi kaller trendy for «moderne». Og så bruker vi heller dagene til å sjekke gradestokken, vente på barnetrygda og på å drikke kaffe til magetrommelen slår krøll på seg.

“Jeg er småbarnsmor på bygda og jeg er utrendy”. Og i min egen naivistiske verden så er det egentlig helt ok, tenker jeg mens jeg kler på meg den gamle anorakken, sjekker gradestokken og funderer på om det er på tide å dra frem Stigespillet. Hun er snart gammel nok til å slå et slag for Stigespillet. Kanskje blir det en trend? Kanskje det å være småbarnsmor på bygda vil bli en trend og midt mellom flo og fjære bestemmer jeg meg for at det å være småbarnsmor på bygda skal bli en trend. Jeg skal sørge for det. Jeg skal gjøre mitt og jeg skal gjøre en forskjell. Snart vil det være trendy å være en middels sliten småbarnsmor med utgåtte fotformsko som sitter i den overgrodde hagen fordi hun er mer opptatt av å nippe til hjemmelagd rosa champagne og spille Stigespillet i godt lag enn å klippe plen og trimme hekken, den som vokser utendørs.

“Jeg er en småbarnsmor fra bygda og jeg skal skape en ny trend”. Og ettersom det er ganske så trendy å være utrendy så er jeg på god vei.

6 responses to “Utrendyvisme med barn og bygd

  1. juppi 1. juni 2011, kl. 21:40

    Hør!! Hør!! 😀

  2. Tenkerbell 2. juni 2011, kl. 06:38

    For et fantastisk innlegg, jeg ler og ler 😀

  3. rina 3. juni 2011, kl. 07:42

    Flott innlegg, du skriver veldig bra! Jeg smiler for meg selv mange veier. Trendy eller ikke. Du har det. DET.

  4. Mammadamen 3. juni 2011, kl. 09:06

    Herlig! Jeg vil være vektløs som deg – trendy eller ei:)

Legg igjen en kommentar

