Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Rolling Stones-metoden

Alt er langt morsommere enn å sove når nettene er lyse, bamsen er klar for nye sprell og når man er 1 år med nyvunnet energi til langt over leggetid. Hun har kraftige lunger som hun vet å bruke, men ettersom jeg ikke lengre er en fersking i mamma-gamet tar jeg tyren ved hornet, plugger inn internettet og googler.

Feber-metoden. Jeg har hørt om den før, men kan ikke helt si at jeg vet hva den går ut på og hva har egentlig feber med saken å gjøre? Er hun syk? Nei, hun er ikke syk så jeg googler litt til og finner ut at Feber heter Ferber og er en mann som visstnok fant opp en genial metode for å få små barn til å sove. Metoden var faktisk så genial at han senere valgte å gå bort fra den. Hvorfor vet jeg ikke og mens jeg samtidig googler etter hørselvern leser jeg om Ferber og hans metode.

Først skal man legge barnet i våken tilstand. Den kan jeg klare ettersom jeg svært sjelden legger henne ned i sovende tilstand og om det var tilfelle så ville jeg ikke hatt noen problemer. Smart mann denne Ferber. Så skal man forlate barnet selv om barnet gråter og etter en viss tid gå inn igjen og stryke barnet over håret. Dette skal man gjenta helt til barnet sovner. Hmm, dette hørtes både slitsomt, kjedelig og øredøvende ut. For barnet. For meg, bare slitsomt og litt fælt så det de kaller for mamma-hjertet googler videre, men aner ingen løsning i sikte bortsett fra et par knallfine hørselvern i rosa og Rolling Stones på tilbud. Rolling Stones! Selvfølgelig!

Rolling Stones-metoden er mindre kjent enn Ferber, men er langt mer effektiv. Du gjør som følger:

1. Sett et stereoanlegg / kassettspiller / platespiller på barnerommet
2. Finn frem en samling av Rolling Stones slagere
3. Sett musikken på middels lavt volum
4. Plasser deg selv ved døra (ingen grunn til å sitte utenfor og gå glipp av god musikk)
5. Avvent situasjonen og gjerne syng med for å berolige barnet
6. Når Mick synger “I need no nursing. Never, never, never, never, never, never, never be” så sover barnet

Tyve minutter senere avbestiller jeg et stykk hørselvern, legger inn ny bestilling på Rolling Stones og nyter stillheten med “Jumping Jack Flash” summende i bakgrunnen. My work is done.

6 responses to “Rolling Stones-metoden

  1. Lammelåret 29. mai 2011, kl. 19:33

    Du får ta patent på den!

    • ca.strømsnes 1. juni 2011, kl. 09:37

      Ja, kanskje det? Hmm…. tenker at alle bør få nye godt av denne metoden. Gratis (bortsett fra det lille gebyret Rolling Stones måtte ta for musikken) 😉

Legg igjen en kommentar

