Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Lokaldemokratiet staker ut nytt krus

Når viktige lokaldemokratiske avgjørelser skal takast så er det viktig å stå på barrikadene, slåss for det man tror på og å mobilisere alle krefter med sterk lut og ordkløveri mot motstanderen som uansett tar feil og som aldri vil komme til å vinne. Alt er lov i krig og kjærlighet, sies det og underforstått betyr det at skitne triks er lov når man skal gruse de på den andre siden der gresset så visst ikke er grønnere selv om det har vært sol og bjørka spirer. Vi er alle ordmødre som spiller med åpne og rene kort mens vi håper på et ess i ermet og at jokeren skal dukke opp når det er 2 dager igjen til dommen faller.

Vi holder pusten på hver vår side når det tetter seg til som vårtidens vårtegn: Asken fra Island. Og mens asken letter balanserer vi nesten vektløs på kanten for demokratiet for vi vil alle ha et ord med i laget når avgjørelser som angår oss alle skal bestemmes og vi vil alle være med når historie skal skrives så vi holder pusten. Holder pusten og spenningen er nesten ikke til å holde ut så vi får tiden til å gå med å bedrive lobbyvirksomhet som selv den mest garva lobbyisten på Capitol Hill bare kan drømme om.

Lokaldemokrati er slett ingen spøk og i min kommune tar man slikt på blodig alvor. Og mens andefamilien til Jens flykter fordi han ikke klarte å oppfylle løftet om vann i bassenget sverger vi fortsatt til “alle skal med” og med alle mener vi selvsagt alle som vil stemme som oss. Kjente eller ukjente, spiller ingen rolle så lenge vi spiller på samme lag. Så vi drar på kampanjeturnè til ukjente marker og lokker med gull og grønne skoger til de som stemmer på vårt lag. Og folk stiller opp når ordfødselen kommer med klar tale som gir poeng.

Det er hardt arbeid å slåss for det man tror på i lokaldemokratiet og når kvelden kommer er jeg nesten helt utslitt. To dager igjen til vi kan konstantere at seieren er vår når siste meningsmåling viser at vi leder med god margin. “Jeg er en viktig brikke i lokaldemokratiet”, tenker jeg og før jeg sovner lurer jeg på om samme strategi kan brukes til å vinne “Det Store Morslaget”, men jeg må nok bare innse at det slaget er tapt når hun våkner og jeg løfter henne over i min seng. “Om 17 år er det din tur til å stå på barrikadene”, hvisker jeg til henne. “Lokaldemokrati er viktig“. Og så sovner vi vel vitende om at snart er seieren vår.

2 responses to “Lokaldemokratiet staker ut nytt krus

  1. golden c 29. mai 2011, kl. 13:30

    Sitat: Om jeg sier meg enig med deg er vi to som tar feil.

Legg igjen en kommentar

