Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Melkeveien til evig tid

Jeg innser at jeg begynner å få dårlig tid når det er knappe fem timer igjen til Dommedag og jeg fortsatt sitter i pysjamas og er ganske så sliten etter gårdagens kamp som endte med en strøken syvendeplass. Syv er et fint tall så jeg er godt fornøyd med den selv om det kunne vært stas å gått ut med et smell og en førsteplass på Dommedagen som snart er her. Sukk. Jeg sukker høyt når jeg tenker på alt jeg burde ha gjort før jeg sier “god natt” for aller siste gang og på bokesken i boden. Alle bøker jeg burde ha lest, alle filmene jeg ikke har sett, hesten jeg aldri har eid og på K2. Jeg burde absolutt ha vært på K2, men nå er det for sent. Hadde det ikke vært for den dumme Dommedagen så skulle jeg reist med en gang og gitt med i vei opp det lange fjellet. Hadde jeg klart det? Klart jeg hadde. Det fins folk med verre kondisjon enn meg som har klatret K2, men nå er det for sent og det er skikkelig skit for det hadde vært fint å være på K2 akkurat nå istedenfor å sitte ved kjøkkenbordet i pysjamas og vente på dommen.

Går jeg opp eller går jeg ned? Kanskje best å la Embla velge og satse på det beste når det er fire timer igjen til Dommedag og det irriterer meg at jeg aldri lærte å hekle, sy, strikke, skifte dekk på bilen og at jeg aldri har hoppet i fallskjerm. Hadde jeg bare hatt litt bedre tid så skulle jeg absolutt ha hoppet i fallskjerm. Jeg skulle hoppet ut med is i magen og vært den tøffeste jenta med kronisk høydeskrekk. Jeg skulle hoppet rett ut og svevd med skyene uten å være redd, uten å gråte og uten å føle frykt. Vektløs skulle jeg vært. Synd at det er Dommedag om tre timer. Hadde det ikke vært for det så skulle jeg hoppet i fallskjerm. I dag.

Det er to timer igjen til Dommedag. Jeg gumler sjokolade og tenker på at jeg ikke har fått gjort, steder jeg ikke har sett, kyss jeg aldri fikk og på reality-tv. Hadde det ikke vært for Dommedag så skulle jeg meldt meg på 71 Grader Nord. Eller Big Brother kanskje? Hvor ille kan det være å ta seg frem til Nordkapp eller å være innestengt i et hus i 100 dager? Jeg hadde lett vunnet. Null problem! Jeg skulle ridd på ville okser, kysset slanger i India, svømt med haier, gått på ski over Grønland og jeg skulle blitt president i Norge. Synd at jeg ikke får muligheten til å bevise det og å gjøre det ettersom Dommedagen er en time unna når jeg er tom for sjokolade, men hva gjør vel det når man straks skal kjøre Melkeveien til evig tid.

Klokken er 18:02 og verden er mistenkelig lik den verden som eksisterte kl.17:59. Slukøret stirrer jeg på det tomme sjokoladepapiret og ergrer meg over at jeg spiste hele i troen på at det gjør ikke noe om man er tykk og tom for sjokolade når Dommedagen kommer. Jeg holder pusten, men ingenting skjer. Alt er som det var og jeg sitter fortsatt i pysjamas når jeg innser at nå har jeg faktisk tid nok til å gjøre alt jeg burde ha gjort. Så jeg reiser meg for å lokalisere en ulest bok i bokesken i boden. K2, fallskjermhopping og reality-tv kan alltids vente når man har tid nok. Jeg har hørt at desember i 2012 er et fint tidspunkt å få gjort alt man burde gjøre, men som man aldri finner tid til.

2 responses to “Melkeveien til evig tid

  1. Lammelåret 21. mai 2011, kl. 22:15

    Kanskje dommeren er forsinket?

Legg igjen en kommentar

