Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Den oransje mannen

Det står en oransje mann utenfor døra. Jeg gnur meg i øynene og stirrer. Han er der fortsatt kledd i oransje fra topp til tå med noen merkelige briller. Det er fredag, før første kaffekoppen er inntatt, når det står en oransje mann utenfor døra. “Ja?”

“Vi har en redningsaksjon på gang. Kanskje du har sett en båt? En båt som kjørte forbi eller er det noen som har kommet forbi her, som har gjemt seg eller som er borte. Har du sett en båt? Ja, vi har en redningsaksjon på gang, skjønner du. Har du sett en båt eller noen som har kommet i land?” Pust inn, pust ut, pust inn. Kan jeg anbefale en whisky?

Han snakker alt for fort, den oransje mannen, og jeg forstår ikke helt. “Nei, jeg har ikke sett noen. Verken båt eller folk”, svarer jeg og igjen må jeg gnu meg i øynene. Er det noen som er borte? Hvem er borte? Jeg stirrer på den oransje mannen som kan være i 50-årene og som sluker ordene når han snakker alt for fort mens han flikker med fingrene.

“Det kan være at noen har gått i land og gjemt seg i et hus. Du har altså ikke sett en båt? Eller folk? Ja, vi har en redningsaksjon på gang. Ingen som har kommet i land?” Han messer videre. Pust inn, pust ut, pust inn, pust ut. Jeg puster inn når han stopper ordstrømmen. “Er det en båt som har gått ned?” Den oransje mannen med merkelige briller i 50-årene smiler og sier “Ja. Men ikke på ordentlig da. Vi har en øvelse”. Jeg stirrer på ham. “Glemte jeg å si det kanskje?” og så smiler han igjen. Jeg nikker og tenker at han minner meg litt om Bjørn Sundquist. “Ja, du glemte å si det”, svarer jeg og lukker døra.

Vi spiser frokost ute i det blå til lyden av måkene når en båt kjører forbi. Jeg kan se den oransje mannen sammen med tre andre oransje menn og jeg må igjen tenke på Bjørn Sundquist. “Han bestefar beisa ikkje sjarken. Den gikk ned”. Og så ler vi litt mens vi vinker til båten og til måkene. Snart er det helg.

foto: Vinterverket

4 responses to “Den oransje mannen

  1. Hildegirl 6. mai 2011, kl. 11:42

    Hahaha! Fantastisk! 🙂

  2. Lammelåret 6. mai 2011, kl. 21:53

    Hva i all verden? Var han kjekk, da?

  3. frau l 8. mai 2011, kl. 00:57

    just presis den blandingen av fantasi og virkelighet som jeg trengte just nuh.!

Legg igjen en kommentar

