Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

1.mai-pallen

Å være kreativ og oppfinnsom er ikke bare bare når man har titusen tommeltotta, storsko, stillongs med strækk og ikke er i besittelse av verken strikkegen eller snekregen mens alle andre er så flinke der de tryller frem de fineste klær, kokkelerer frem lekre kaker med glasur i alle regnbuens farger og lager nye ting av gammelt ræl og det eneste jeg kan skilte med en en jevnt over grei ferdigmiks-kake fra Regal og en orkidé fra i fjor som blomstrer i år. Det er søndag og sol når jeg bestemmer meg for å bli flink, kreativ og oppfinnsom, men først på lista er å feire 1.mai som seg hør og bør når Lillebråk og jeg tar parolen under armen og katta i sekken og tusler ned i fjæra. Parolen forteller oss “Mer sol til folket!” og vi er godt fornøyd med oppslutningen når vi bader i sol sammen med måsen på berget der vi raster etter å ha gått i årets 1.mai-tog. Hennes første 1.mai-tog.

foto: Vinterverket

Jeg leser om damen som lagde veranda-lounge av gamle paller og tenker at det er kanskje noe jeg burde kunne klare. Å lage palle-sofa involverer verken hamring, sprikring, maling eller noen form for masseødeleggelsesvåpen som kan gi både meg, pallene og veranda varige skader og mèn. Palle-sofa er mitt oppdrag for dagen og heldig som jeg er så har jeg ikke mindre enn tre fine paller som ved-mannen kom med i høst. De er kanskje litt store, og ikke så fine som veranda-lounge-damen sine, men de duger og med iver og lyst går jeg løs på bæring, tørking, litt mer tørking, pussing, vasking og pynting etter et mindre uhell med en palle i hodet, men når man skal være kreativ og oppfinnsom så må man regne med mindre skader og alle skader skjer som kjent i og utenfor hjemmet. Palle i hodet-skader er intet unntak. Og når jeg er ferdig med dagens oppdrag er jeg mer enn rimelig godt fornøyd med resultatet. Godt mulig at det er hodeskaden som står for det meste av gleden, men jeg må si at en palle-sofa er jaggu ikke vond å sitte i. Det tegner til å bli en god sommer i fjæra.

foto: Vinterverket

Når dagen er over kan jeg med god samvittighet slappe av sammen med NRK2 som viser program om elleville estlendere som trosset kommunistene og så på Grand Prix, på finsk tv, i smug. DET er god tv på 1.mai det!

2 responses to “1.mai-pallen

  1. Malin 2. mai 2011, kl. 18:36

    Jeg syns det ble fint

Legg igjen en kommentar

