Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Det døve øret

“Hva heter Britney til etternavn?” “HVA?” “HVA HETER BRITNEY TIL ETTERNAVN?” “Du trenger ikke skrike så fælt”, svarer jeg og vender det andre øret til før jeg svarer Spears. “Britney Spears, heter hun”. Han nikker og sier at det kan være vakuum som har gjort meg midlertidig døv på det ene øret. “HVA?” “VAKUUM”, sier han. Jeg nikker. Hjernen min har altså krympet og da det blåste som verst ble tomrommet erstatte med vakuum som tilsynelatende ikke vil forsvinne. Jeg er bokstavelig talt en air-head.

“HVA?” Jeg ser at munnen hans beveger seg mot øret som er midlertidig ute av drift. “HVA HET PRESIDENTEN I EGYPT?” Han ser oppgitt ut. Hva? Hvem? Aiai, vakuum… Noe med Obama… Barak…Mubama… Mubarak! “MUBARAK!” “Du trenger ikke skrike så fælt”, sier han. Det er sant, tenker jeg, men det er utrolig snålt å prate når alt er som i en boble. Han rister på hodet og jeg kan se at han stryker ut “vakuum” i kolonnen for diagnose. PUH!! Mulig jeg er i semi-vakuum, men det er ikke det som har forårsaket min døvhet. Reddet meg fint inn der.

“Hva?” “DU HAR EN KRAFTIG ØREBETENNELSE”. Åhhja, da så. Jeg stikker resepten i lomma mens jeg hvisker til hun som sitter på fanget “Nå må du benytte sjansen til å skrike og skråle så mye du bare kan”. Hun smiler og selv om hun ikke ler så kan jeg høre latteren hennes. “God bedring”! “Hva?” “GOD BEDRING”. “Takk”.

Legg igjen en kommentar

