Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Liv laga ?

De sier at det skal nedbemannes, flyttes, legges ned, drives vekk, legges øde og flyttes fra. Det var trasig, tenker jeg, og så skriver jeg noen arge ord om det på Facebook før jeg tilfreds legger bena på bordet for å se siste rest av Hotell Cæsar. Sånn, da har jeg gjort mitt, sier jeg høy til meg selv og skjenker Mark Zuckerberg en vennlig tanke for hva skulle vi gjort uten ham? Løpt rundt i gatene og demonstrert? Jeg humrer litt for meg selv. Slik driver vi da ikke med i Norge. Her er vi siviliserte og er det noe vi vil, og ikke vil, så lager vi en kampanje på Facebook før vi setter oss godt tilbake i godstolen og nyter Grandiosa uten paprika og pære-is mens vi funderer på om Trine virkelig kommer til å klippe av seg alt håret om hun får 15000 fans.

De sier at det helst ikke bør begynne å brenne om natta for brenner det på natta så må man klare seg selv. Jeg kjenner at jeg blir arg, skriver noen sinte ord om det på Twitter mens jeg ser med et halvt øye på nyhetene. I dag sender de fra Egypt der de reker rundt i gatene, veiver med armene og roper ting i takt. Har de ikke Twitter i Egypt? Mannen på nyhetene sier at internettet er stengt og da skjønner jeg litt mer for hadde de hatt internettet så kunne de bare lagd en hashtag på Twitter slik vi gjør i Norge. Alt er liksom så mye enklere her i Norge hvor vi kan sitte hjemme og være uenig, sinte og arge uten å engang løfte på bena der vi sitter godt plantet i godstolen og lager kampanjer på Facebook, Twitrer og ringer inn sinte meldinger til Tabloid.

De sier de skal borre etter sort gull utenfor den andre foten og de sier at om man har en komplisert fødsel eller må ta keisersnitt så må man kjøre lengre enn langt med bil. Det opprører meg så jeg er snar med å ta i bruk “klipp og lim”-funksjonen for å oppdatere min status og for å vise at JEG er den som bryr meg, jeg tar standpunkt, jeg er den som blir sint når Urbania vil la bygde-Norge råtne på rot for egen regning i håp om at vi snart dør og at jeg er den som virkelig slår ett slag for lokalsamfunnet. Kanskje Espen Lind vil lage en sang om meg?

De sier at det skal nedbemannes, flyttes, legges ned, drives vekk, legges på is og flyttes fra. Og hva i helvete driver jeg meg? Absolutt ingenting der jeg sitter i min lune stue, med ett øye på nettet og det andre godt plantet på tv, og ingenting gjør. Jeg sitter bare og ser på. Jeg sitter bare og ser på mens jeg forsøker å innbille meg selv at jeg faktisk gjør noe, noe jeg ikke gjør og jeg gremmes.

Jeg gremmes over meg selv…..

maleri: ukjent maler

3 responses to “Liv laga ?

  1. Pingback: Tweets that mention Liv laga « Vinterverket -- Topsy.com

  2. Jakob 4. februar 2011, kl. 14:56

    Jeg hater å si det på denne måten, men det finnes ingen annen måte å si det på, ingen måte å pakke det inn på: Etter at jeg flyttet nordfra har jeg måttet se på mye av tafattheten og misunnelsen. Jeg har forsøkt å følge med på lokale nyheter nordfra, men når til og med solas tilbakekomst får sure kommentarer i nettavisenes kommentarfelt, når kreative påfunn i Kirkenes blir surnet ned av befolkningen, da melder jeg pass, lukker slike nettsteder og tenker: Jeg er glad jeg ikke ble slik. Og likevel blir jeg irritert: Var det for dette at jeg brukte 21 år av min yrkesaktive karriere?
    Var det ingen vits i å jobbe i det kreatives tjeneste, i demokratiets navn cog med en tro på at folk ville bli blidere?

    Jeg er dessverre blitt blant dem, de andre, som ikke synes at sur stemning har noen sjanse eller er liv laga. Dessverre – eller heldigvis?

  3. ca.strømsnes 5. februar 2011, kl. 12:28

    Tja, jeg deler ikke helt din oppfatning der og jeg syns at optimismen, pågangsmotet og kreativiteten er både stor og velkommen. Men da jeg i ett øyeblikk satt med «klipp og lim» på Facebook for å vise mitt rørende engasjement så slo det meg: Hva er det jeg egentlig driver med? Sånn bortsett fra å sitte på ræva og lime inn ord som andre har skrevet. Jeg gidder ikke engang å skrive det selv og det skremte meg litt. Og jeg er ikke den eneste….
    Jeg gir ikke opp i nord og vil vi ha forandring så må vi gjøre det selv. Og kanskje gjøre litt mer enn å klippe og lime på Facebook? 😉

Legg igjen en kommentar

